tips inför köp av allegro 33.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

tips inför köp av allegro 33.

Inläggav runtjorden » mån jul 01, 2013 20:46

hej alla, antar att jag får vara medlem på nåder. äger ingen allegro men håller på att förhandla köp på en.

målet med köpet är en riktigt lång seglats hellst hela varvet.

efter som jag inte har någon igentlig erfarenhet av allegro är det väl bäst att fråga här:

bör jag modifiera/förstärka konstruktonen innan avfärd? hon har vart ute på längfärd tidigare och jag köper båten "färdig" rustad, masten är kapad och inte längre genomgående vilket känns tryggt om vädret och turen sviker.

övriga tips som kan förbättra säkerheten och bekvämligheten ombord tages tacksamt emot!
runtjorden
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 27, 2013 06:57

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav Göran F » mån jul 01, 2013 21:18

Hej och välkommen till Allegroklubben.
Du behöver knappast "vara medlem på nåder" så länge som du är intresserad av allegrobåtar och betalar medlemsavgiften, alla intresserade av allegrobåtarna är välkomna som medlemmar :)
Generellt kan man nog säga om Allegrobåtarna att de är betydligt bättre förstärkta och lämpade för långsegling än vad dess ägare är, ta det inte personligt, men Allegron är en båt med mycket få svaga punkter rent styrkemässigt.
Är båten dessutom redan en gång tidigare anpassad till långsegling så är det knappast förstärkning utan fortlöpande underhåll och personlig anpassning, som jag skulle inrikta mig på, samt givetvis uppdatera den elektroniska och navigatoriska delen av båten.
Tips och idéer hittar du enklast genom att läsa igenom inläggen på forumet.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav jansan » tis jul 02, 2013 16:06

Har du funderat på Allegro 27?

Mindre naturligtvis men samtidigt enklare att hantera om man är singel eller 2 stycken.
Har själv en sådan och fullständigt älskar den båten.

Byggt vindroder baserat på Vikings vindroder som fungerar suveränt.
Bidevindsegling så styr båten sig själv till 100 %, UTAN vindroder. Bara att använda hackbrädan.

Lycka till oavsett!
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav runtjorden » ons jul 03, 2013 09:55

vi är två som ska segla, jag och sambon. och vi vill hellre ha 33an. skönt med det extra utrymmet.

som sagt är båten full rustad, vindroder, radar, vhf, reflektor, gps/plotter, mm.

planen är att fixa med båten i vinter och segla nästa vår till höst i Östersjön och om allt går som beräknat segla ut våren 2015.
runtjorden
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 27, 2013 06:57

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav Göran F » ons jul 03, 2013 11:21

33an är ett vettigt val, den ger ordentliga boutrymmen men är fortfarande en, relativt sett, liten långfärdsbåt.
Jag förstår och delar Jansans förkärlek för 27an men vi har seglat och bott i 27an i 1,5 år med två små barn ombord, det går men mer utrymme o ståhöjd gör tillvaron betydligt enklare och konfliktfri.

Jag skulle prioritera byte av stående rigg, genomgång av löpande o genom gång av motorn, allt annat är underordnat när man är ute, givetvis ska allt fungera men någonstans måste man prioritera för att hinna med, och ha råd, innan avfärd.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav jansan » tor jul 04, 2013 17:38

33:an är självklart en betydligt bekvämare båt att vistas i.
Mer utrymme etc. speciellt som Ni kommer att vistas mer eller mindre kontinuerligt på haven.

Önskar Er all lycka :D

PS: Vad är det för vindroder?

Här kommer en liten bok om vindroder:
http://windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav Hans-Roland » sön sep 01, 2013 17:20

Hej,

Har äntligen haft tid att läsa frågor på Forumet efter mycket segling i sommar och vill bidra med mina erfarenheter. En 33:a är att föredra framför 27:an anser jag som haft båda alternativen. Jag delar Görans uppfattning att det är vettigt att byta stående rigg inför en längre segling. Det baserar jag på erfarenheter från goda vänner som seglat långt och haft problem utmattningsbrott på stående rigg, även i ett fall på en bara tre år gammal båt. Om du byter stående rigg och och har standarddimensionen på 7 mm på förstag och toppvant kan det vara idé att byta till 8 mm som jag har på min 33:a som också är långfärdsutrustad. Extra fall och gott om impellrar att ha i reserv är också vettigt. En av mina vänner fick byta 8 impellrar på en segling till Austarlien trots begränsad motorgång. Våra båtar tål väldigt mycket och har få svagheter. Min båt som var ute i Fasnetstormen klarade den mycket bra enligt förre ägaren. Enskilda exemplar kan förståss ha svagheter om båten är självbyggd och byggaren slarvat. Men den båt du funderar på som redan långseglat bör vara tillräckligt testad.
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: tips inför köp av allegro 33.

Inläggav hasse_A » mån sep 02, 2013 11:13

Vill bara påpeka att det kan vara väl så viktigt att byta även undervanten till 8 mm.
Utmattningen på dessa är förmodligen värre än för övriga vant/stag med tanke på att det är just mitten på masten som "pumpar" när man går genom sjön. Den ökade stumheten som man erhåller med 8 mm wire gör gott. Draghållfastheten på 7 mm skulle räcka gott så det är inte den man är ute efter. Tänk också på att inte sätta an riggen hårdare när ni gått upp i dimension. Man skall alltså inte dra vanten/stagen med samma procentsats som tidigare såvida man inte vill ha en bananbåt.
Vi har numera 8 mm på samtliga vant/stag förutom häckstagen som fortfarande är 7 mm. Dock nya sådana.
Vi har en seldenmast och det krävs nya hakplåtar för att hakändstyckena skall passa i masten. Vantskruvarna gick dock att behålla då det fanns ögleändstycken som passade dessa. Kontroller allt detta innan ni byter.
/Hasse

Edit : nyckelbläck för att ändstyckena -> hakplåtar för att hakändstyckena
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron