Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Gustaf » fre mar 01, 2013 19:37

Hej!
Jag har en Allegro 27 från 1970 är nu en purfärsk medlem i denna gedigna klubb. Nu hoppas jag att kunna få hjälp gällande ett klantigt missöde som drabbade mig förra året. Vid påmastningen förra våren så fäste jag förstaget (rullgenuan) felaktigt och nådde därför inte med akterstagen till deras fästen. Jag fick hjälp av en lätt stressad herre som fäste storskotet i ett av akterstagen samt i bryggan bakom båten, och som på det sättet kunde dra masten så pass långt bak att vi sedemera kunde fästa akterstagen i deras fästen. Jag tyckte att det krävdes väl mycket kraft för detta och strax därefter så upptäckte jag att jag fäst rullgenuan fel och ändrade det. Tyvärr hade skadan då redan skett, dvs att den bakre delen av mastfoten hade pressats ned en centimeter eller två vilket medför att masten lutar något bakåt. Det har inte gått en dag sedan dess som jag inte förbannat mig själv för att jag var så klantig.
Så till mina två frågor:
Kan någon säga mig hur konstruktion och material direkt under mastfoten vanligen ser ut på en 27:a? Finns där en metallbalk av något slag eller är det bara plastat? Jag antar att jag får försöka att med en domkraft pressa upp den aktre delen av mastfoten med att ta spjärn mot kölstocken på något sätt och sedan plasta. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
Oerhört tacksam för svar!
Gustaf
Gustaf
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 01, 2013 13:39

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Hans-Roland » fre mar 01, 2013 21:59

Hej Gustav,

Jag hade en Allegro 27:a tidigare som jag byggde själv 1972. Min minnesbild är att utrymmet under mastfoten fylles med en kloss bestående av ett antal ihopfogade mahognyplwoodskivor som mastfotsbeslaget sedan skruvades fast i. Orginalritningarna som jag har tillgång till stödjer min minnesbild, men då alla detaljer inte utfördes på det sätt orginalritningarna visar så är det ingen garanti för att jag minns rätt. Vår webmaster Göran F som också byggt sin 27:a kan säkert bidra med sitt minne av hur konstruktionen är gjord.

Hans-Roland K 45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Göran F » lör mar 02, 2013 08:16

Mastfoten på min båt är uppbyggd, som Hans-Roland skriver, kompletterat med plastspackel för bra utfyllnad och anslutning mot övrig överbyggnad.
Då dessa arbeten alltid gjordes vid varvet bör, med rimlig säkerhet, konstruktionen vara den samma.
Du behöver nog beskriva skadan tydligare och mer detaljerat för att man meningsfullt ska kunna resonera kring detta.
Bl.a. :
Hur ser skadan ut på in ut sida.
Ev skador, brott krackeleringar, på plast, in ut sida.
Måttskillnader på skada in ut sida.
Gärna några bilder.

En första gissning är rutten plywood i mastfoten.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Hans-Roland » lör mar 02, 2013 08:45

Hej igen,

Bra att Göran verifierade mina uppgifter. Plastspackel användes förståss också på min båt som utfyllnad under mastfoten. Jag delar Görans uppfattning att murken plywood kan var en orsak till sättningen i akterkant av masten men lite bilder på skadan skulle underlätta bedömningen. Om du avser att åtgärda skadan själv kanske du behöver lite hjälp med råd? Eller har du gjort plastreparationer tidigare?

Hans-R K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Gustaf » lör mar 02, 2013 20:00

Tack så jättemycket båda två för de snabba svaren. Jag ämnar mig ut till båten imorgon och skall då passa på att ta några bilder som jag kan lägga upp. Återkommer...
Gustaf
Gustaf
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 01, 2013 13:39

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Gustaf » sön mar 03, 2013 23:02

Var idag ute vid båten och öppnade upp under mastfoten och fann, precis enlilgt förutsägelserna, murken plywood. Som tur är verkar det ju ganska lätt att byta ut och förstärka - tänkte faktiskt ta i lite och lägga in en rostfri fyrkantsstav en betydligt längre bit än plywoodskivorna. Lite förvånad faktiskt att konstruktionen var så vek, fast det är ju klart, den har ju trots allt hållt fint i dryga 30 år. Tack för era tidigare svar på min fråga, de gav mig mod och ideer om hur jag skulle angripa problemet!
Gustaf
Gustaf
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 01, 2013 13:39

Re: Hur ser det ut under mastfoten på en Allegro 27?

Inläggav Hans-Roland » mån mar 04, 2013 08:58

Hej,

Bra att höra att du har klarlagt vad problemet är och räknar med att lätt kunna åtgärda det. När jag själv byggde min 27:a tyckte jag att mastbalken såg lite klen ut. Balken stöttar också bara främre delen av mastfoten. Jag gjorde därför en 3 cm bredare och dessutom högre mastbalk än vad som angavs på ritningarna. Stöttorna under mastbalken gjorde jag också grövre. L-O Norlin ansåg inte att det behövdes men att det inte skadade. Jag frågade honom också om det inte behövdes långskeppsförstärkningar i skrovet. På det var svaret att möjligen i förskeppet kunde det var befogat. Jag plastade därför långskeppsförstärkningar under kojerna i förskeppet men även i salongen för att känna mig säker på båten skulle tåla hårt väder. Efter att ha läst om svackor i rufftaket i Tipshandboken kan man konstatera att jag nog var rätt ute med mina frågor.

Hans-Roland K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron