Kedjor istället för stöttor.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Kedjor istället för stöttor.

Inläggav Mats Björling » sön sep 12, 2004 08:28

Hej!

Jag är ny ägare till en Allegro och ska torrsätta henne för första gången nu i höst och undrar om det är någon som har erfarenhet av att "stötta" Allegron m h a kedjor som dras från reling ned i marken/ställning.

Tycker denna lösning verkar smiig och utrymmessnål, men har ingen erfarenhet av den.

Skulle också i så fall gärna vilja veta var dessa kedjor placerats och hur de anbringats mot skrovet.

Tacksam för svar

/Mats Björling
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav Lars » sön sep 12, 2004 10:04

Hej!

Vi har använt den här metoden med kedjor i alla år somvi haft vår Allegro 27:a, har två stycken slipers liggande på "tvärsen" en längst bak och en i framkant under kölen,4 st kedjor som går upp till krokar gjorda av bandjärn som greppar över relingskanten, mer komplicerat än så är det inte.

Detta är ett smidigt sätt att stötta upp båten på och det är lätt att bli av med materialet på våren,MEN...Jag vet inte vad försäkringsbolagen säger om detta sätt att stötta???



Lars.
Lars
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 29, 2004 16:28

Kedjestöttning

Inläggav Orion » sön sep 12, 2004 14:51

Hej!!

Min båt har stöttats på samma sätt. Fungerar alldeles utmärkt. Många långkölade båtar stöttatdes på detta sätt innan vaggor el vagnar blev vanligt. Båten står stadigt och jag tror knappast försäkringsbolagen kan ha invändningar på detta. Jag har allt material som behövs så om du vill kan du få köpa detta av mig till en rimlig peng.

MVH Bo Nilsson, Västerås
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron