Hej gubbar och ett Gott Nytt år 2006.
Jag har studerat era inlägg och när jag kommer till den sista kommentaren, upplever jag bestämt att frågan om typ av länspump och var ut-slangen skall anslutas mm, är att börja diskussionen i fel ände. Jag vill vinkla det så här i stället. Denna länspump, hand-/ eller el-driven, vad skall den användas till? Är avsikten att pumpa ut den mängd kondensvatten, som under fuktiga somrar kanske samlas i kölsvinet? Eller är pumpen tänkt som en säkerhetsfunktion enligt gällande bestämmelser för havskappsegling? Lämpligt även utan kappsegling!
Flera av oss har säkert seglat utomskärs och överraskats av ett plötsligt hårt väder. Ett oväder där hela havet stormar, segel skall revas, den stora nergångsluckan skall sättas på plats, termos och koppar räddas. Ligger man för angöring kan det även finnas otrevligheter i vattnet runt omkring. Nu gäller det att hålla huvudet kallt. Rätt vad det är kommer en skvätt vatten in över fotlisten och in i sittbrunnen.
Kommer vi att sjunka? skriker någon medan vattnet rinner ner på salongens durk. Kanske kommer ytterligare en större våg, vilken också hamnar på salongsdurken och vidare ner i kölsvinet / sumpen. Då är det väldigt skönt att bara behöva vicka till strömbrytaren till den elektriska länspumpen och VETA att den nu gör sitt jobb. Med ett minsta hushållsbatteri på 75 Ah kan pumpen snurra ganska länge medan segel revas och navigation utförs. Den mindre mängden vatten kan ju senare hanteras med någon av de rekommenderade två mekaniska handpumparna. En i sittbrunnen, en inne i salongen. Vill man sedan vara extra förberedd, har man monterat ett bräddavlopp 20 25 cm upp från sittbrunnsdurken med en direkt anslutning till någon plats på låringen. Slangen via bordgenomföringar, 38 mm, kan gå genom akterskuffen.
För att ytterligare belysa betydelsen av länspumpen som en säkerhetsattiralj, sänder jag med en Google-sida med länkar, som är lämpliga att läsa. Speciellt det avsnitt, vilket behandlar anslutning av ut-slangen från pumpen. Om K25:an kan jag inte uttala mig om men att montera ihop diskavlopp och / eller länspump med sittbrunnslänsen, vilket jag har läst om någonstans, verkar vara en tankemiss säkerhetsmässigt, vem som än har kläckt idén.
Hälsningar,
Carlmagnus, K45 S95 Ariane.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=l%C ... %3Dlang_sv .
Säkerhetsbestämmelser för havskappsegling page 12 och 13.