Mastlutning!

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Mastlutning!

Inläggav jansan » tor maj 31, 2012 22:04

Har en A27 (nr 246).
(Båten hette då "Tjejen" men har nu döpt om henne till "Emelin" efter mina döttrar Emma och Elin.)
Inhandlades förra året i Karlskrona och seglades till Sundsvall.
Riggningen gick snabbt och det är först i år som jag har gått igenom, ändrat och förbättrat det mesta.
Mastat på idag och konstaterar att när masten är placerad rätt över balken dvs ungefär på mitten av mastfoten så lutar masten bakåt ca 15 cm.
Båten är ju konverterad med Furlex rullsystem och vad jag förstår så är helt enkelt förstaget för långt. Borde kortas av 2-3 cm (?) för att få masten lodrät.

Vantskruvarna på akterstaget är även skruvade i botten vilket talara för en liten miss när rullsystemet beställdes av tidigare ägare.
Har extra akterstagssträckare men svårt att få någon effektiv spänning.

Mellan beslaget i fören och underkant furlexen sitter ett riggbeslag (kraftigt med cc mellan hålen på ca 60 mm.
Funderar på att köpa/göra en ny med cc kanske 40 mm för att på det viset korta förstaget.

Vill heller inte flytta mastfoten akterut då jag då hamnar akter om balken samtidigt som båten då blir mer lovgirig.

FRÅGOR:
1:
Hur viktigt är det med masten stående lodrätt i längdskeppsriktning?
(15 cm akterlutning gör ju att segelcentrum flyttas akteröver ca 7 cm och båten blir då mer lovgirig men frågan är om inverkan har någon betydelse.)

2:
Hur mycket man kan krumma masten utan risk för skador?
Halva eller hela mastdiametern?
Akterlutningen jag har kan ju i viss mån trollas bort med att man krummar masten lite. Spänt toppvanten till 15 % av brottgränsen nu och man kan ju krumma masten genom att spänna främre undervanten hårt.
Riggen är en kraftig Seldéns från då båten byggdes 1977 (?) tror jag. Betydligt kraftigare än Marco Poloriggen jag hade till min första A27 (nr 123).

3:
Allegron har ju dubbla akterstag, ska man då bara spänna till 10 % brottgräns på vardera stag?
(Den spänningen kan jag inte nå upp till idag då vantskruvarna är i botten)
Akterstaget, om det är ett stag, ska ju normalt spännas till 20 % av brottgränsen dvs 4 mm på två meters längd.

Ser fram emot svar.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Mastlutning!

Inläggav jansan » fre jun 01, 2012 21:54

Delvis löst!
Fyllde vattentanken i fören och masten är nu betydligt mindre akterlutning :D
Förspände därefter främre undervant rejält innan de aktre undervanten och masten krummar nu ca 1/2 mastdiameter.
Häckstagen är ansatta men svårt att mäta hur pass hårt men de känns relativt ok.
Har ju häckstagssträckare dessutom som man kan använda vid behov.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron