Bomgalge A27, tips önskas.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » tor maj 24, 2012 22:25

Är det någon som har en ritning på bomgalge till A27???
I så fall skulle jag vara glad om Ni kunde lägga ut den här.
Beskrivningen i Allegronytt 1996-2 är ju ingen beskrivning. Finns bara ett detaljfoto på infästningen i överbyggnaden.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » lör maj 26, 2012 20:59

Kan tyvärr inte bidraga med någon ritning, misstänker att sådana inte är så vanliga utan byggnation har skett på plats eller efter mallning.
Däremot kommer en bild på vår bomgalge, byggd i 30 mm rostfria rör med ordentliga plattor för infästningen i överbyggnaden, det blir ju en betydande hävarm.
Från begynnelsen byggdes den med överram i trä (kan ses på vår hemsida) men gjordes senare om till helt i rörkonstruktion då träbalken kraftigt begränsade sikten.
Bilagor
bomgalge.jpg
bomgalge.jpg (475.04 KiB) Visad 19222 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » sön maj 27, 2012 00:06

Tack för bilden.
Frågor:
Vad heter Er hemsida?
Går sprayhooden att fälla utan problem?
Vad är avståndet mellan ruffluckan och galgen?
Hur pass långt bak sitter den?
Svårt att se hur det ser ut från sidan.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » sön maj 27, 2012 08:59

Allegro 27 Långfärdsbåten http://hem.passagen.se/k25/
Bomgalgen skymtar förbi både här och där, men här syns trädelen http://hem.passagen.se/k25/Langfard/Res ... skarsh.jpg

Sprayhooden går inte att fälla, jag tror konflikten mellan tillräcklig höjd under sprayhood och bomgalgen i lämplig höjd (så den minst går fri under bommen och i vårt fall att bommen hamnar horisontalt när den ligger på bomgalgen) är svår att lösa utan att bygga ny sprayhood avpassad efter bomgalgen.
Dessutom har vi den "hårda vägen" erfarit att utan en underliggande sprayhood så slår man ofta huvudet i bomgalgen när man går ut litet oförsiktigt. Bomgalgen är hård jag lovar :) .
Därför har vi alltid sprayhooden uppe.

Vet inte mått på bomgalgens höjd men kan nog estimeras fram då bommen är horisontal när det ligger i galgen. I hamn hänger vi upp bommen i ena akterstaget med en kort tamp detta för att få bättre framkomlighet till däck.

Bifogar en bild på båten från sidan, i princip sitter bomgalgen mitt emellan fönster och sittbrunnsskott.

Har sett flera betydligt mer avancerade lösningar kring detta med flera rör och flera böjar, själv föredrar jag så enkla lösningar som möjligt även om de inte blir perfekta.
Bilagor
bomgalge 2.jpg
bomgalge 2.jpg (274.99 KiB) Visad 19215 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » sön maj 27, 2012 09:36

Tack för bilden!
Ett alternativ vore ju att minska storsegelarean genom att kapa underliket 2 dm och sy om helt enkelt.
Visserligen försvinner ca 0,7 m2 men det skulle onekligen underlätta. Man skulle då kunna ha bomgalgen längre akterut och högre så att man hade något att hålla sig i även i sittbrunnen. den hade dessutom inte skymt sikten föröver för mig iaf som är 1,80.
Röret skulle då kunda skyddas med typ rörisolering för att undvika huvudvärk :-)
Har lösfotat stor så det kanske blir en ganska enkel historia att sy om.
Alt. är att förlänga masten.
Hmm...tål att tänka på.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » mån maj 28, 2012 14:33

Ska man placera bomgalgen längre akterut så kan montaget bli mer komplicerat då infästningen hamnar i sittbrunnssargen, som är ganska smal och trång med begränsad plats för förstärkning och muttrar.
Risken är också att, trots högre höjd, bomgalgen hamnar väldigt tokigt med tanke på instigning i båten, men då kan isoleringen vara bra :)
Förlänga masten är onekligen en radikal lösning och vinkling av problemet.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » tor maj 31, 2012 00:05

"Ska man placera bomgalgen längre akterut så kan montaget bli mer komplicerat då infästningen hamnar i sittbrunnssargen, som är ganska smal och trång med begränsad plats för förstärkning och muttrar.
Risken är också att, trots högre höjd, bomgalgen hamnar väldigt tokigt med tanke på instigning i båten, men då kan isoleringen vara bra
Förlänga masten är onekligen en radikal lösning och vinkling av problemet."

Tror jag har en bra lösning på detta göran.
Utgå från Din bild där du visar bomgalgen från sidan. Från mitten ungefär på de rör som går från ruffsidorna kan man göra en extra bygel som går bakåt till en höjd av sprayhoodens akterkant.
Denna bakre bygel kan lätt göras fällbar/höjbar så man har möjlighet att vinkla den framåt, förbi den vertikala delen som visas på bilden. Naturligtvis så ska den vara säkert låsbar i de positioner man vill ha.
Fördelen med detta blir då att man har något stadigt att hålla sig i akter/strax över om sprayhodden då man ska resa sig upp eller hålla utkik föröver i grov sjö/hård vind.
Denna lösning försvårar inte då man ska upp på fördäck.
För att göra konstruktionen starkare bör även rör monteras föröver fram till någon punkt mellan 2a och 3dje fönstret.
Detta rör svetsas då fast ungefär på mitten och av den befintliga vertikal delen av bomgalgen dvs mitt emot den andra bygeln.
Vad tror du om den lösningen?
Vinterprojekt för mig :-)
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » tor maj 31, 2012 20:26

Hej Jansan,
Tycker tanken med ett fällbart "grabbräcke" är intressant och kan nog vara väldigt skönt att ha många gånger. Har i och för sig inte saknat något sådant för egen del, brukar hålla fast i rufftaksöppningen eller fallwinscharna när det blir för vingligt.
En tanke kan ju annars vara att integrera "grabbräcket" i sprayhooden genom ett kraftigt aktre rör och gångjärn.

Stagande rör förut skulle jag nog vilja ha något mer indragna midskepps på rufftaket och anslutna mot toppen av bomgalgen, de kan då fungera, som en handledare fram till förkanten av luckgaraget. Då har man denna att hålla sig i tills man kommer fram till aktre undervanten.
Blir säkert en bra lösning dock mycket arbete och måttande, samt få en vridstyv infästning av den rörliga delen och dyrt om man inte kan svetsa själv.
För egen del känns vår nuvarande lösning tillräcklig, men särskilt rören förut är absolut en rejäl förbättring.

Sammanfattat tycker jag din lösning verkar bra men kräver mycket arbete och provande innan den är klar.
Har du energin och tiden så är det i mina ögon absolut ett projekt att satsa på.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » tor maj 31, 2012 21:30

Din idé med grabbräcke på överdelen bomgalge och föröver låter betydligt bättre än mitt förslag.
Även bomgalge med krokar som man "hänger/spänner upp" sprayhooden med (gummistroppar ?)låter bättre. Man slipper ju sprayhoddens aktre bygel då.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav Göran F » tor maj 31, 2012 22:19

Vår eminente ordförande ,Hans-Roland, har en intressant variant på sin K45, där han har "grabbräcke på sprayhooden, kika i allegronytt 2/2007 (finns i medlemsarean). en riktigt intressant lösning tycker jag.
Kompletterat med bomgalge o grabbräcke enligt vårt resonemang tror jag är en väldigt bra lösning.
Vad säger du?
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav S237 » lör jun 02, 2012 18:32

Hej!
Här kommer några bilder på vår bomgalge. Den är mycker rejäl och en viktigt säkerhetsdetalj på vår båt. Jag mäter den gärna om detta kan vara till hjälp!
Klicka på bilden så ser ni hela bilden!
Mvh Jonas
http://www.allegro27.com
Bilagor
DSC_0232.JPG
DSC_0232.JPG (115.84 KiB) Visad 19148 gånger
DSC_0235.JPG
DSC_0235.JPG (111.07 KiB) Visad 19148 gånger
DSC_0238.JPG
DSC_0238.JPG (154.45 KiB) Visad 19148 gånger
DSC_02331.jpg
DSC_02331.jpg (256.44 KiB) Visad 19148 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » lör jun 02, 2012 18:57

Jonas:
Det där såg riktigt bra ut!
Frågor:
1: Är inte Er sprayhood lägre än normalt? För mig min bom går ungefär en dm ovanför sprayhooden när den är hemskotad? Med Er galge så skulle min bom inte gå fri. Inte satt upp bommen ännu då det ösregnar i Sundsvall.
2: Träregeln, skymmer den inte sikten föröver?
3: Hur högt ovanför durken går träregeln mätt till högsta punkt?
4: Går sprayhooden att fälla framåt?

Tycker annars att bomgalgen ser kanon ut! Det enda jag skulle vilja komplettera med är ett fällbart rör som går akteröver strax bakom/över sprayhoodens akter. Perfekt att hålla sig i när det brallar i. Den måste då göras fällbar eller kunna skjutas framåt om man inte vill ha den i vägen i hamn etc.
Tar gärna mått osv framemot sensommaren, blir ett vinterprojekt för mig :-)
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav jansan » lör jun 02, 2012 19:09

Heureka!
Slog mig en sak precis.
Varför inte byta ut sprayhoodens aktre bygel mot syrafasta dito i 25-32 mm rör och göra det aktre röret dubbelt dvs ett extrarör sittande ungefär 5 cm bakom det rör som håller sprayhooden. Då får man ju något att hålla i.
Förmodar bygelinfästningen måste göras kraftigare men det är i sammanhanget en relativt lätt åtgärd.
Kanske räcker med ett kraftigt rör som sticker ca 50 mm längre akteröver än sprayhooden och ha stroppar för att spänna sprayhooden akteröver.
Den lösningen i kombination med det du gjort Jonas borde bli bra.
Eller? Vad tror Ni?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav S237 » lör jun 02, 2012 19:25

Hej!
Översta punkt på bomgalgen från durken är 233 cm. Tror inte vår sprayhood är lägre än normalt, går 0,5 cm under bomgalgen. Däremot är främre röret på sprayhooden lågt, vilket inte påverkas av bomgalgen. Nästa gång vi köper sprayhood så skall vi höja framkant av sprayhooden så vi får större fönster.
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Bomgalge A27, tips önskas.

Inläggav S237 » lör jun 02, 2012 19:30

Hej igen!
Sprayhooden går fritt.
Bomgalgen skymmer lite, men inte mer än masten, bommen, segel, sparyhood osv. Bara att anpassa sig:-)
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron