Fräscha fribord

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Fräscha fribord

Inläggav Erik Hjelte » tor apr 12, 2012 15:31

Någon här som har en någorlunda färsk erfarenhet av vad varven kan ta för att måla om friborden till en 27:a, inklusive spackling av småskador mm? Det är 20 år sedan jag gjorde något åt färgen ovan vattenlinjen och det börjar bli hög tid.
Erik Hjelte
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Fräscha fribord

Inläggav jansan » tor apr 19, 2012 17:14

Varför inte måla själv?
Gjorde det själv på en Allegro 27 (nr123) för ca 25 år sedan.
Den var i originalfärg dvs mellanblå och behövdes fräschas upp.
Lackade den med en kamrat som penslade ut Internationals mörkblå 2-komponentsfärg på skrovet och jag efterdrog med planstrykare.
Helt acceptabelt resultat speciellt som färgen var mörkblå.
När båten låg i vatten så syndes det inte att den var handmålad.
Enkelt, snabbt och billigt.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Fräscha fribord

Inläggav Erik Hjelte » lör apr 21, 2012 08:46

Jodå, om jag inte hade haft 44 mil enkel resa till båten. Dessutom behövs ett ordentligt underarbete som jag vill ha professionellt utfört. Hade jag haft båten i närheten, hade jag gjort det själv med råd från andra och med gott om tid, men så väl är det inte. Därför blir det varvet som får göra jobbet om det ligger inom de ekonomiska ramarna. Jag väntar på en offert, men var lite nyfiken på vad det, mellan tummen och pekfingret, kan röra sig om.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Fräscha fribord

Inläggav Fågel Blå » mån apr 23, 2012 04:45

På min 40 år gamla S 179 med matta blå fribord har jag nyligen fått ett pris på 20 000 kr från ett helt professionellt varv i Gävle. Jag ska ändra till vit färg dels för att det tar emot mindre värme men även är det nog lättare att hålla fräscht i länden. Då ingår underarbete med spackling av småskador. Överbyggnaden tänker jag måla om själv. Funderar som bäst på vad jag skulle tjäna på att göra jobbet själv med resor odyl. Mina kunskaper i lackering är mycket amatörmässiga. Har 12 mil enkelresa till båten.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Fräscha fribord

Inläggav Erik Hjelte » mån apr 23, 2012 11:42

Aha. Det var nog i den prisklassen jag gissade att det skulle hamna. Senast jag lät göra jobbet, det var för 20 år sedan, kostade det 8 000 och blev väldigt bra. 8 000 då motsvarar kanske 20 000 i dag i runda svängar. Tanken med vitt är nog god men å andra sidan syns varenda smutsfläck. Vilket kanske är bra för då får man en påminnelse om att göra rent. I och för sig påstås det ju att det finns nya färger som ska vara synnerligen smutsavstötande. Vem vet.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Fräscha fribord

Inläggav jansan » lör apr 28, 2012 09:23

Stoppa pressarna!
Prova först att rengöra med oxalsyra eller Y10.
Själv köpt det så jag själv övervägt att måla men om det bara är "skit" och inga större skador så ska ytan bli som ny.

Oxalsyra köpte jag igår på Bauhaus. 600 g i pulverform som löses i tapetklister och sen rollas på skrovsidorna. Räcker till 3-5 liter.
Läst in mig rejält och skrovet blir som nytt. Bara att använda vax efteråt eller polish/autosol efteråt om ytan är nermattad.
Hemmahjort tapetklister gör man i enkelt själv på potatismjöl, vatten och socker.
Finns mängder av recept på nätet.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Fräscha fribord

Inläggav fjeansson » sön mar 02, 2014 02:39

Detta kanske inte gäller dig men många andra...

Man kan prova att rubba gelcoat med ett rubbmedel. När friborden är riktigt dåliga kan man stå och polera många gånger utan större resultat. Många tror då att Gelcoat är "slut", när anledningen egentligen är att ingen har orkat polera gelcoat på väldigt länge. Resultatet är att man fortfarande har en tjock och fin gelcoat kvar med alla möjligheter i världen att få fin glans i, bara man rubbar 1-2 gånger och sedan börjar polera.

Ett annat alternativ är att våtslipa försiktigt med maskin och väldigt fint papper. Jag tror att våtslippappret man sätter på vanlig borrmaskin heter Abralon. Egentligen samma sak som att rubba/polera.

Angående färgval så är drar alla färger förutom de ljusa till sig väldigt mycket mer värme. Dvs sticker man till medelhavet med en mörkblå båt kan det bli olidligt varmt i salongen. Åtminstone mycket varmare än i en ljus båt. Vissa som målar halkfärg på däck i mörkare kulör (typ mörkgrå) klagar tom i sommarsverige över att ytorna blir varma och det är jobbigt att gå barfota på den. Ett praktiskt val är off-white/äggskalsvit/ljusgrå. Ljus och fin men smutsen syns inte allt fort, och färgen är sval och fin i solen. En annan nackdel med mörka färger är att de gärna bleks fläckvis av solen (inte särskilt snyggt).

Moderna båtar använder ofta inte off-white, utan gelcoat är helvit. Då har man nog mer problem med smuts och att rinningar syns tydligt etc.
fjeansson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jul 17, 2012 10:10


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron