Spara Glykol vid vintersegling.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Spara Glykol vid vintersegling.

Inläggav Ulf » mån jan 23, 2012 23:21

Hej.

Efter en grå mulen höst med regn och elände har vi nu fått några klara fina dagar med lagom vind i Öresundsområdet.

Hur sparar man glykol utan att frysa sjövattenkanalerna?

Håller det att med att med kranen till sjövattenintaget stängd. slå glykol i sjövattenfilterbehållaren i stuvfacket i sittbrunnen och sedan köra motorn till glykol kommer i avgasröretstoppa motorn och sedan fylla behållaren igen med glykol?

Jag lossar nu slangen för sjövatten intaget och drar med denna från en pyts glykol till motorn.
Slangen som från motorn för sjövattnet till avgasröret lossas och låter jag gå i retur till pytsen med glykol.
Bör jag sedan åter koppla för slangen till avgasröet för att även skyddda detta från isbildning?

Tacksam för svar från någon som seglar vintertid med minusgrader.

Ps. Funderar om jag kan koppla ihop slangarna och köra motorn 10min som behövs att komma ut från hamn utan att förstöra ljuddämparen.
Under förutsättning att motorn körs "Dead slow" och inte blir övervarm.

Hej
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Spara Glykol vid vintersegling.

Inläggav Anders Lamrén » tis jan 24, 2012 00:09

Hej Ulf,
Vi har övervintrat vår A33 i sjön sedan 1985 och vi har aldrig haft några problem. Vi har som du ett sjövattenfilter (Vetus) i sb aktre sittbrunnsfack. Vi har en kraftig slang direkt från sjövattenintaget upp till filtret. Vi har ingen kran längst ner. Bortmonteringen av den kranen gjorde att vi numera inte har några kranar kvar under vattenlinjen. När vi konserverar motorn sätter vi in en gummipropp i filterbehållaren (filtersilen borttagen) så att sjövattenintaget i den blir tilltäppt.(Samma som att stänga din kran). Denna slang är ointressant. Inget kan frysa sönder i den. Det andra hålet går direkt till impellern och sedan i vårt fall till en värmeväxlare för sötvattenkylning. Därefter går det via ljuddämparen och ut i avgasröret. Vi blandar lika delar propylenglykol+vatten så att vi har 4l, startar motorn och häller ner glykolblandningen i filterbehållaren vartefter nivån sjunker. När cika 3l har gått igenom stänger vi av motorn. Då har glykolblandning kommit ut via avgasröret. Sedan tar vi ur gummiproppen sätter i filtersilen och skruvar på locket - klart. Detta borde gå lika bra även om man inte har sötvattenkylning.
Jag förstår inte varför du måste lossa några slangar? Du kan ju också hälla i glykolblandningen i filterbehållaren. Det måste vara något jag missat, men vad?
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Spara Glykol vid vintersegling.

Inläggav Ulf » tis jan 24, 2012 11:06

Hej och tack för ditt svar. Skall testa din lösning.

Jag vill försöka spara på åtgången glykol varje gång jag skall ut och segla.
Nu är det väder för att segla dagligen i Öresund. Än om jag är ensam är det härligt i den höga friska klara vädret.
Kanske är jag ensam för att besväret med glykol konserveringen efter varje segling. Skönt skulle vara om det funkade som på bilar.
Det är en sådan lösning jag söker.

Frågan är om jag förstör ljuddämparen om jag låter glykolen cirkulera genom att koppla ihop sjövattenslangen från motorn med slangen till motorn
utan att förstöra ljuddämparen som då inte blir kyld. Fungerar denna lösning utan att förstöra ljuddämparen skulle jag kunna köra 10 min (sakta fart) (utan att överhetta motorn) som erfodras för att komma ut och in från hamn. D.v.s. slippa glykolhanteringen vid varje segling.
Ps Jag har värmeväxlare för sötvattenkylning som ju bidrar till långsam uppvärmning.

Min intention är att spara klabbet och utgiften för glykol varje gång vädret stämmer för att segla. Många gånger liggger man då kvar vid bryggan och har båten som stuga.

Min förhoppning om att jag klargjort bättre nu om vad jag söker lösning på.

Ps. Härligt väder här i dag men bryggseglar av nu redogjorda skäl. Tror inte jag är ensam av alla som har båten i sjön men är för bekväma för att klabba med glykol.

Hej
Ulf

Ps. Vill ta båten och ut några timmar så enkelt som jag tar bilen. Funderar om inte en lösning som fiskarna har det med sjövattenkylning cirkulerande i rör under botten. Kanske låta slangar gå i kölen under motorn som rymmer mycket vatten. Men vad med ljuddämparen blir den sönderbränd?

Hej igen
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Spara Glykol vid vintersegling.

Inläggav Anders Lamrén » tis jan 24, 2012 18:50

Hej Ulf,
OK, nu fattar jag vad du vill åstadkomma. Motorn lär inte bli överhettad på 10 min lugn körning, men förbränningsgaserna som lämnar cylindrarna går ju rakt ut i ljuddämparen och vidare genom avgasröret som sagt utan kylning. Jag föreslår att du kör på det sättet vid bryggan och känner efter hur varmt det blir innan du ger dig ut. En motor behåller sin värme väldigt länge så när du skall tillbaka till hamnen ökar ju motortemperaturen om du inte övernattar någonstans emellan.
Det där med utanpåliggande kylrör fyllda med glykolblandning är nog bra för arbetsmotorbåtar, men jag skulle inte vilja ha så. Avgassystemet måste då vara anpassat för helt torra och mycket varma avgaser.

Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Spara Glykol vid vintersegling.

Inläggav Ulf » lör jan 28, 2012 14:56

OK jag skall inte förstöra ljuddämparen genom att inte kyla den med sjövattnet som kommer från motorn.
Kopplar därför den pump i slang från sjövattenintaget och ansluter denna till ljuddämparen för kylning.

Kopplar samman motorns sjövatten ingång med dess utgång till slutet slutet system med en slang som jag mellan asnlutningarna låter gå i slingor i kölen under motorn i vilket jag håller slagvatten till riskfri höjd för överskvalp.

Vintertid hoppas jag kunna använda motorn ut och in ur hamn utan överhettning av motorn och inte gräma mej över åtgång på daglig förbruning av glykol.

Emotser kommentarer eller en bättre lösning.
Visst skall man segla vintertid vid klar himmel och lagom vind.

MVH
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron