Placering av kompass

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Placering av kompass

Inläggav S237 » tis okt 04, 2011 18:46

Hej!
Jag skall byta kompass och är nyfiken på en bra placering!
På bilden ser ni gamla kompassen, placeringen har alltid förbryllat mig. Mitt framför sprayhooden!
Hoppas på bra tips!
Mvh Jonas
http://www.allegro27.com
Bilagor
sittbrunn_kompass.JPG
sittbrunn_kompass.JPG (350.71 KiB) Visad 3272 gånger
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Placering av kompass

Inläggav Göran F » tis okt 11, 2011 19:33

Är väl bäst att jag lägger en kommentar här också. :)
På vår båt har jag placerat kompassen en bilden.

akter.jpg
akter.jpg (227.25 KiB) Visad 3250 gånger


Från början placerade jag kompassen på skotbalken, enligt Lasse N. originalritning.
Det är nog den sämsta placeringen man kan välja, det blir alldeles för stora huvudrörelser när man ska titta på kompassen och sedan åter förut.
Efter ett par säsonger köpte jag ny kompass och placerade på BB sidan intill nedgångsluckan.
Blir bra när man sitter på BB sida i sittbrunnen men ger ett parallaxfel när man sitter på SB sida, den Silva kompass jag köpte hade dock kompletterande styrstreck i 45 grader åt båda håll och använder man denna blir det bra.
Dock med nackdelen att kursen måste räknas om med 45 gr, alternativt styra mot huvudstyrstrecket och läsa av det andras värde.
Den bästa lösningen är förmodligen att placera kompassen ovan rufföppningen.
Har man, som jag, en instrumentkonsol redan placerad där är det enkel lösning. (Tänker själv inte flytta kompassen dit trots att jag har en plats ledig är helt nöjd med nuvarande placering).

Bilden ovan ger även ett alternativ när det gäller utformning av akterpulpit.
Jag föredrar en öppen och arbetsvänlig pulpit i kontrast mot många trånga pulpitar med många rör i olika riktningar, som begränsar rorkult, ankring och akterdäcksverksamhet.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron