Utombordare till Allegro 27 ??

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Utombordare till Allegro 27 ??

Inläggav peder s » tor sep 08, 2011 12:49

Är det månne någon som använder eller har provat med utombordare till 27an.
Och hur har man i så fall fäst den ?
Min gamla diesel börjar bli trött och 50-70000.- som en ny kostar (minst) känns inte så kul.
Lägger hellre pengarna på nya segel...
Ingen tung klump under durken och igensatt propellerhål borde ju förbättra seglingsegenskaperna rejält.
Peder S. K25/S105 :D
peder s
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 15, 2011 21:48

Re: Utombordare till Allegro 27 ??

Inläggav Fågel Blå » lör sep 24, 2011 20:25

Båten innan min A 27:a var en Fingal med borttagen inombordare och en påmonterad utombordare med gas & växelreglage i sittbrunnen. Trots att jag efter en säsong bytte till en modern 4-taktare med nytt gas & växelreglage och separat bränsletank är min åsikt "aldrig mera utombordare" på en båt för utomskärssegling. I lite grövre gammal sjö fungerade det bara inte-propellern sög luft på vågtopparna och riskerade att dränkas i vågdalen. Kändes bara som ett problem. Det var lika bra att vara utan motor till havs. Enbart för tilläggning och när man går ut ur en trång hamn är det ok. Att sedan hissa upp och ner motorn vid varje användning är mest irriterande. En renoverad beg inombordare med färskvattenkylning är ett billigare alternativ och att byta till en foldingpropeller om bromsningen känns som ett problem. Kräver förståss att urtaget förstoras. En tvåbladig stillastående propeller som står vertikalt genom att märka propelleraxeln med en slangklämma invändigt bromsar minimalt. Bra segel som är rätt trimmade ger mera fart. Sen kan vi med långa kölar inte tävla med moderna plattbottnade båtar som har en djup fenköl men vi seglar otroligt mycket bekvämare när sjögången blir märkbar. Detta är min högst privata åsikt men efter att ha seglat ett tiotal båtmodeller mellan 20 och 60 fot ( bla Pelle P:s sparring 12:a i tre år) och alla former av köl trivs jag otroligt bra med Allegro 27 med inombordare.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Utombordare till Allegro 27 ??

Inläggav peder s » mån okt 03, 2011 22:41

Absolut, Fågel Blå, jag håller med Dig i sak , åtminstone om vänster hjärnhalva får bestämma..
Den högra framhärdar och har till och med föreslagit paddel !
I verkligheten sitter jag dock med en hög motordelar hemma, så håll gärna tummarna för att den gamle startar i vår. Men vill den inte så...........
Peder S. K25/S105 :D
peder s
 
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 15, 2011 21:48

Re: Utombordare till Allegro 27 ??

Inläggav admin » ons okt 05, 2011 13:30

Vi har monterat ett vanligt fällbart motorfäste på vår Adagio. Sitter ca 50 cm från aktern rakt ut från skrovet utan några försök att kompensera för att vinkeln blir helt fel. Egentligen är det framför allt till för transport av jollemotorn men jag har satt den på sådan höjd att den även funkar som reservmotor. Har bara provat den en gång och det funkade perfekt, ca 4.5 knop med en femhästars fyrtakt. Inga tendenser att vilja vrida båten men tiden får utvisa om motorfästet håller i längden för den här knepiga monteringsvinkeln.
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron