av jansan » ons mar 16, 2011 19:25
Har du möjlighet så är det ju relativt enkelt att kolla om du ändå ska lyfta ut motorn.
Vid renovering så installeras ju slutet kylsystem vilket effektivt förhindrar fortsatt korrosion.
Hade en MD1 (7 hkr) i min första Allegro 27 (nr 123) som jag totalrenoverade själv och byggde egen värmeväxlare av koppar. Detta var ca 1986 men resultatet blev perfekt och den fungerade då bra för ca 5 år sedan.
När jag rev den så var termostathuset delvis sönderrostat så jag fick täta med Sikaflex eller liknande men som sagt, det höll eftersom ingen mer korrosion kunde uppstå.
Prova med att lossa termostathuset och se hur pass rostigt det är. Be någon motorkunnig hjälpa Dig så gissar jag på att du kommer undan med kanske 15000:- beroende på hur mycket som ska göras.
OBS: Om den funkar nu så skulle jag installera värmeväxlare efter att ha renspolat hela kylsystemet med vatten och diesel eller något annat lämpligt (hör med renoveringsfirmor).
Viktigt att veta är ju att korrosionen upphör helt när glykolvatten används.
Då kommer du ju undan med vad sötvattenkylningen kostar kanske 5000:- (?)
Lycka till.
PS: Ägaren till Allegro 27 nr 123 kanske kan höra av sig här och ge synpunkter på den motor jag renoverade för 25 år sen. Kanske den är utbytt nu.