Hej,
Sammanfogningen mellan däck och överbyggnad är löst på ett i grunden bra sätt.
Idealiskt hade nog varit om även denna övergång hade varit plastad på likartat sätt, som övergången mellan skrov och däck, men någonstans i konstruktionen har, mig veterligt, alla båtar en bultad skarv tätad med fogmassa.
Jag tycker nog det är bättre att få denna så högt upp som möjligt från vattenytan, vilket minskar exponeringen mot inträngande vatten.
I allegrons, specifikt 27:an som jag har praktisk erfarenhet av, är den utförd på följande sätt.
Den fläns på överbyggnaden, som skruvarna sitter i är på undersidan noggrant, med hjälp av mallar, slipad i en sådan vinkel att ytterkanten tätar mot däcket och insidan, ruffsidan, ger ett utrymme på någon millimeter för att ge plats för en riktig mjukfog, se bifogad enkla skiss.
- överbyggnad-däck.jpg (29.57 KiB) Visad 17569 gånger
Har för mig att tätningsmedlet var någon form av thioflex.
Sammanfogningen utfördes sedan med 6 mm skruv o mutter. I de områden, som har sandwichlaminat, i huvudsak kring ruffen, borrades ett större hål i det undre laminatet och ett för skruven avpassat i det yttre där sammanfogningen utfördes. I de delar kring sittbrunnen där det är enkellamninat skruvades det givetvis i detta.
Hur bra denna sammanfogning blivit beror helt på den självbyggare, som byggt båten och hur noggrann han varit med vinkeln vid slipningen. Det var ett dammigt jobb, som ställde krav på hantverkaren.
Jag har själv läckage i den här skarven och har provat lite olika sätt att angripa problemet.
Den bästa lösningen är att plocka bort alla skruvar och lyfta överbyggnaden, skrapa bort gammal fogmassa och montera tillbaka med ny fogmassa.
I praktiken, åtminstone i min båt, är det ogörligt då jag har plastat fast alla skott även där de ansluter mot överbyggnaden. Jag gjorde detta med målet att få en så styv båtkonstruktion som möjligt och bästa styrka i överbyggnaden.
Återstår alltså andra lösningar.
I mitt fall verkar fogmassan i skarven vara i bra skick. Rent allmänt upplever jag att bra fogmassa har lång livslängd, särskilt när den inte exponeras för solljus.
Skruvarna känns därför, som de största bovarna i sammanhanget, att därför ta bort och täta om dem kan då vara en bra lösning.
När jag har kontrollerat några bultar har det visat sig att fogmassan har bra vidhäftning mot skruvarna men att de är relativt lösa.
Frågan är då om det läcker via skruvhålen eller genom skarven på grund av för dåligt tryck på mjukfogen.
Jag har efterdragit alla skruvar och delvis tätat skruvhålet utifrån med Lefant spricktätare, som har en väldigt god kapillär inträngningsförmåga.
Resultatet är inte helt bra men betydligt bättre och jag tror att en ny omgång med spricktätaren kommer att ge resultat.
Annan lösning kan vara att lägga en ny mjukfog mot flänsens utsida och däcket och dessutom täta om skruvarna.
Mjukfog på ruffens insida och omtätning av skruvarna känns betydligt sämre.
Lycka till