Ankare

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ankare

Inläggav KG Bergendahl » sön feb 06, 2011 10:51

Vi skall köpa nytt ankare till vår Allegro 27.
Vilket ankare har bäst allround-funktion med lägsta vikt?
Om kostnaden inte styr vilket ankare väljer man då till en A27?

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Ankare

Inläggav jansan » sön feb 06, 2011 12:55

Hur ska det användas? Lunchdragg eller nödankare?
Har du något ankare nu?
Vilka bottnar rör det sig företrädesvis om, sten, klippor, sand eller lera?
Generellt tips för att undvika att båten "seglar" för ankars är att binda ankarlinan i aktern.
Tips: Biltema har bra priser på ankare.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Ankare

Inläggav hasse_A » sön feb 06, 2011 13:48

Det är som jansan skriver. Det beror på hur man skall använda ankaret.
Själva hade vi ett Bruce 15 Kg på vår 33a (orginal, inget från biltema) som stävankare men vi var aldrig nöjda med det utan bytte till ett Delta. Vi ligger merparten av övernattningar på svaj. Med Bruceankaret kändes det alltid oroligt att somna in trots att vi backar fast det ordentligt. Det tog sällan direkt utan man fick lägga on både en och två gånger. Deltat (ett 16 Kg) brukar bita direkt och har aldrig svikit oss utom vid ett enda tillfälle i en lagun med höga berg omkring. Detta var i Norge där fästet gav upp när vi åt frukost och båten roterat 3 hela varv runt ankaret. Det blåste bra också, kanske 15 m/s med otroliga virvelvindar.
Jag har tittat på Biltemas gjutna Brucekopior men skulle aldrig själv köpa något sådant. Dessa är som sagt gjutna vilket kan medföra att ett fly går rätt av vid ett ryck. Smidda ankare böjer sig måhända men det är ju inte lika allvarligt. Jämför man flynas spetsar mellan original och Bitemas kopia undrar man hur i hela friden det skall kunna skära ner i något annat än lös lera. Till ankaret har vi 60m 8mm kätting och på det 50 m multiplatelina. Detta kräver ju naturligtvis ankarspel. För att förhindra att kättingen blir stum när den sträcks upp sätter jag på en lina med 2 ryckdämpare m.h.a en ankarkrok. Så, svaret på frågan är inte så lätt att ge. Det finns hur många åsikter om detta som helst. Om jag skulle ge ett svar blir det ett 10 Kg Delta. Med några meter kätting klarar man att ta upp det för hand om man har en stark rygg. Har du spel så gör som jag med dämpare i en lina. Till kommande säsong har vi skaffat ett ankarsegel så att hon inte seglar vid ankring. Låter lite konstigt att sätta segel för att inte segla. Jösses det blev långt.
Hans Almqvist, K45 S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Ankare

Inläggav KG Bergendahl » sön feb 06, 2011 17:32

Tack skall ni ha för svaren. Jo, jag förstår att det finns många om och men med ankare. Vi har tidigare använt ankare mest när vi har fören mot ett berg eller en brygga och ankaret i aktern. Bottnarna har mestadels varit Västkustsk hyffsat mjuka bottnar.

Delta verkar vara ett bra ankare men man skulle kanske ha ett 6kg för lunch/vacker väder-ankring och ett 10kg för blåsiga dagar/nätter.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Ankare

Inläggav hasse_A » sön feb 06, 2011 20:20

Hej igen!
Visst duger ett 6Kg ankare som lunch och godvädersankare om man ligger mot berget. Själva använder vi ett 6Kg Bruce med 5 m kätting + lina som häckankare och som sådant verkar det fungera hyfsat. Jag skulle dock vilja byta till ett Delta.
Jag tycker att priset på Delta definitivt inte är avskräckande. Ca. 1400 för 10 Kg.
Här är en länk till synpunkter på stävankare. http://www.seaqwest.se/pdf/baten/Ankring.pdf
Sea Qwest verkar att ha kommit till samma slutsatts som vi beträffande Bruce.
Hans Almqvist K45, S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Ankare

Inläggav svenol » sön mar 20, 2011 19:25

Jag har använt ett 7,5 kg Bruce av originalutförandet och det har som regel fungerat bra.
I Stockholms ytterskärgård som ofta har stenbotten har jag ofta använt en dragg, 10 kg, hopfällbar.
De flesta anser att draggen inte är bra, men i ytterskärgården med stenskravel och sprickor är den bättre än andra har jag erfarit. Den kan fastna FÖR bra på sådana bottnar. Ett ankare som fastnat kan man få loss med hjälp av en tung järnring som man låter kana ner längs ankarlinan och som är fäst vid en hjälplina. Då kan man dra loss baklänges, det har jag gjort flera gånger - det finns mycket som ett ankare kan fastna i.
//Svenol
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron