Måla om båten!

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Måla om båten!

Inläggav S237 » mån sep 27, 2010 22:40

Hej!
Jag vet att många målat om sina båtar. Både däck, överbyggnad och skrov. Vi kommer att måla om våran båt till våren och vill gärna ha tips om hur ni har gjort och hur nöjda ni blev med resultatet. Vilken färg? Hur applicerade ni färgen? Hur många lager? Vilket förarbete?
Finns nog många här på sidan som går i tankar att måla om sin båt och vill ta lärdom av er som redan gjort det!
Mvh Jonas Björkdahl
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Måla om båten!

Inläggav KG Bergendahl » ons sep 29, 2010 19:27

Hej,

Vi har målat om allt utom däcket på vår A27. Vi har genomgående använt Internationals produkter och fått lite stöd av deras support (kolla http://www.yachtpaint.com). Vi har gjort följande:

KÖL:
Blästrat kölen + fem lager Interprotect 2-komponent grundfärg + Micron WQ bottenfärg.

SKROV UNDER VATTEN:
Fyra lager Primocon 1-komponent efter att ha skrapat/slipat + Micron WQ bottenfärg.

SKROV OVAN VATTEN:
Mattslipning + ett lager Pre-Kote + ett lager blandat Toplack/Pre-Kote (ca 25/75%) + två lager Toplack. Mattslipat mellan varje lager.
Resultatet blev mycket bra. Det hade defenitivt inte varit värt pengarna att köpa en sprutlackering. Hade vi gjort det igen hade vi använt blandad grund och lackfärg även i första lagret eftersom det var svårt att få en slät yta med bara grundfärgen. Efterföljande slipningar ordnade upp det. Skickar gärna några bilder på mail om du vill se. Mellan varje lager är ytan tvättad med Supercleaner.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Måla om båten!

Inläggav S237 » ons okt 06, 2010 19:11

Hej!
Tack för ett mycket utförligt svar som du givetvis lagt ner en hel del tid på att skriva! Jag uppskattar detta mycket!
Jag vill mycket gärna se bilder!
Mvh Jonas
http://www.blacknecks.com/allegro.htm
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Måla om båten!

Inläggav seglarna » ons okt 20, 2010 20:24

Hej Johan och Kjell-Göran ! Eran diskussion är jätte rolig att läsa för det är så att jag har försökt att väcka liv i Allegro hemsidan med tips till tore om att medlemmar kan skicka in egna pyssel i ord och bild ang.sina båtprodjekt... Vi är nog många som är intresserade att se detta målaräventyr. Skicka lite bilder och text till tore så kan han lägga ut detta på hemsidan för oss andra att läsa. Se gärna startsidan där han förklarar.... Jag ser fram emot ett mini reportage... Jag funderar oxå på att måla båten bla.... :D

Hvh/ Mikael Jarbrant
S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Måla om båten!

Inläggav beckbyxan » tor okt 28, 2010 10:51

En alternativ produkt är "Double Coat" som enl uppgift ska vara enkel att applicera och ge mycket bra resultat?
Info finns på adress http://www.de-ijssel-coatings.se/

Mvh Steve/K25 - SWE 236
beckbyxan
 

Re: Måla om båten!

Inläggav admin » tor okt 28, 2010 20:42

Nu finns efterfrågad miniartikel som en nyhet på startsidan. Tack till Kjell-Göran Bergendahl!

/Tore
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron