Läckage runt propelleraxel

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Wern Palmius » sön feb 19, 2012 13:50

Hej
Såg att min gamla tråd om propelleraxellager är uppe till diskussion igen.
Det var förra våren som jag fick problemet ordnat.
På sommaren 2010 läckte det in vatten i båten. Mekaniker jag kontaktade trodde det var cutlasslagret som var slitet.
I verkligheten var det propelleraxeln som skavt mot propelleraxelröret så att det nästan var genomslitet i gängan längst fram.
En motortass hade kollapsat och ev hade motorn kommit snett. Vi fick lov att specialtillverka ett nytt rör hos Capella Marin. Mekanikern kunde dra ut röret när han lossat beslaget på aktern. Vi fick också lov att byta motortassar eftersom de som man satt in vid motorbytet inte var bra och inte gick att finjustera. Vårt andra problem var lagret mellan propelleraxeln och motorn. Detta var lite besvärligt att ordna eftersom utrymmet egentligen var för trångt och vi ville undvika att flytta motorn för ut och göra ny motorbädd. Vår mekaniker, Lasse Törrönen i Bro (kan rekommenderas) löste problemet med att svara om delar av det nya lagret.
Nu fungerar allt fint men kalaset kostade 30000kr.
Ibland när jag tänker på vår läckande båt sommaren 2010 och alla lugnande råd vi fick samtidigt som propelleraxelröret var på väg att brista kan jag bli darrig i efterskott. Om någon vill se foto på resultatet kan jag ta med kameran nästa gång jag tittar till båten.
Hälsningar
Wern K-25 S-73 Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav LasseH » mån aug 12, 2013 23:50

Hej!
Intressant att läsa om era läckage och åtgärder. Jag har nu också haft oturen att få läckage i min Allegro-27.
Verkar vara på undersidan av röret propelleraxeln går genom som vattnet kommer in. Tidigare år har det läckt litegrann, särskilt under gång med motor. På grund av vibrationerna antar jag. Men i år rann det in så pass mycket vatten att jag var tvungen att akut lyfta upp båten. Hade tidigare en Volvo Penta, men den är sedan några år utbytt mot en Beta Marine 16.

Det finns små tvärgående rör i skrovet som tar in vatten till cutlasslagret. Jag har tagit ut propelleraxeln och lyckats skruva loss den inre delen av propelleraxelröret. Ser inga skador på gängorna. Röret var fixerat med en skruv så det hade inte gängat ur sig. Frågan är vad jag ska göra nu... lägga i någon tätningsmassa i gängorna och skruva dit det igen?? Vet att rörmokare använder lin och linolja för att täta gängor. Tycker bara det är konstigt att det kunde komma in så mycket vatten. Det droppade inte bara, utan rann in en fin stråle. Tyvärr är det så trångt så det gick inte att se exakt var vattnet kom in. Kanske finns risk att det inte var genom gängorna, utan mellan skottet och den inplastade rördelen? Men såvitt jag kan se nu här röret är loss så är det ingen skada där. Det skulle väl iofs gå att plasta igen hålrummet där under rörmynningen.

Det skulle vara kul om någon har något klokt tips på hur jag ska gå vidare. Hoppas på att inte behöva ta fram sågen som Göran gjorde, men det är kanske det enda rätta att byta hela lagret. Kommer hur som helst förmodligen att behöva proffs-hjälp. Såg att någon hade anlitat Capella Marin. Ringde dem också tidigare i somras men de sa då att de inte åker ut på jobb. Får kanske åka dit och prata med dem. Jag lägger in några bilder här under så det blir lättare att förstå. Mvh / Lasse

[attachment=4]IMG_5776.JPG[/attachment]

[attachment=3]IMG_5686.JPG[/attachment]

[attachment=2]IMG_5781.JPG[/attachment]

[attachment=1]IMG_5783.JPG[/attachment]

[attachment=0]IMG_5787.JPG[/attachment]
Bilagor
IMG_5776.JPG
Här ser man det lilla hålet på ena sidan för intag av vatten. Gummilagret är torrt och sprucket i änden. Bör kanske bytas.
IMG_5776.JPG (152.79 KiB) Visad 9861 gånger
IMG_5686.JPG
Här kommer propelleraxeln in. Gummitätning mellan rör och axel som ska tryckas in fett i och luftas. Men inte där det läcker.
IMG_5686.JPG (200.06 KiB) Visad 9861 gånger
IMG_5781.JPG
Här är propelleraxeln urtagen. Vatten läckte in under röret där det går in i skottet. Tyvärr var det svårt att se exakt var, och omöjligt att komma åt att nödtäta när båten låg i sjön.
IMG_5781.JPG (203.81 KiB) Visad 9861 gånger
IMG_5783.JPG
Här är mässingsröret bortskruvat. Frågan är om det läckte genom gängorna, eller om vatten kommer in mellan skrovet och denna inplastade rördel. Det skulle ev gå att plasta igen utrymmet under.
IMG_5783.JPG (225.51 KiB) Visad 9861 gånger
IMG_5787.JPG
Mässingsröret. Inga skador på gängorna såvitt jag kan se.
IMG_5787.JPG (256.49 KiB) Visad 9861 gånger
K25 S-228
LasseH
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 08, 2013 13:53

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Göran F » tis aug 13, 2013 09:17

Inget kul med läckage i båten.
Kan bara se två möjliga lösningar, antingen radikalt göra om installationen, som jag gjorde eller annars försöka täta befintlig.
Läckaget bör ju bero på dålig vidhäftning mellan metall och plast förstärkt av skakningar och vibrationer genom åren, vilka förvärrat läckaget.
Det är inte enkelt att plasta fast lagret ordentligt på alla sidor, särskilt undersidan, och dessutom med den gamla modellen av lager med de två rören för förstärkt vattensmörjning (och renspolning i lagret).
Fett och oljigt brukar det också ha hunnit bli under gångna år så ordentlig rengöring är ju nödvändig och känns för mig som nästan omöjlig att göra på undersidan av lagret.
Motorbrunnen i 27:an är bedrövligt djup och trång vilket inte underlättar arbetet.

Min uppfattning är att det bara finns en vettig långsiktig lösning, byta lagret.
Vill man inte det så återstår att göra en grundlig rengöring med aceton, försöka renslipa plasten runt om (särskilt undersidan, lycka till :wink: ). plasta om så gott det går med plast o glasfiber.
Jag skulle även försöka bygga någon liten "form" så man kunde avslutningsvis "gjuta in" lagret i ren plast som kan flyta in i eventuella hålrum.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Erlandf » tis aug 20, 2013 20:45

Tråkigt när vattnet är på fel sida om skrovet. Hade själv problem somrarna 2010-2011. Vatten letade sig in , rann längs skrovförstärkningarna och hamnade under kojerna. Tyckte att inläckaget var större vid motorgång. Dessutom visade det sig vid upptagning att det lilla slutna utrymmet på kanske 20-25 liter längst bak/ner , dvs under propelleraxeln var vattenfyllt. (Jag öppnade den lilla dyvikan som sitter alldeles ovan kölens bakre kant).
Felsökning gav inget säkert underlag för att avgöra/lokalisera läckan men jag tyckte att det sannolika var propelleraxelhylsan. Antingen att det läckte ut ur den och ner i utrymmet, eller att det läckte in utanför hylsan, dvs mellan skrov och hylsa. Sågade upp skrovsidan och tog bort hylsan, den såg normal ut och visade inga tecken på skador eller otätheter. Bytte ut den mot en glasfiberhylsa med ingjutet cutlasslager. Glasfiberhylsan plastades fast med vanlig polyester+väv. Slutligen fyllde jag utrymmet runt hylsan med polyester. Denna "gjutning" gjordes i etapper om några mm i taget. Polyestern krymper ju vid härdning och fyller man för mycket i taget blir gjutningen full av sprickor, något som var fallet min båt såg jag när jag sågade bort den gamla hylsan.
Säsongen 2012 hade jag inget läckage och vid upptagning fanns inget vatten i utrymmet under hylsan. Säsongen 2013 har jag inte sett något läckage.
Slutsats: Vattnet kom in mellan skrovet och hylsan, letade sig/rann ner i utrymmet under hylsan, och när det utrymmet var fullt letade sig vattnet vidare in i ruffen.
Jag tror att det är mycket svårt att få en tät anslutning mellan ett metallrör och polyesterplast. De olika temperaturutvidgningskoefficienterna samt det faktum att hela konstruktionen är utsatt för vibrationer gör det till en riskkonstruktion.
Erlandf
 
Inlägg: 11
Blev medlem: sön feb 14, 2010 20:57

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav LasseH » lör sep 07, 2013 12:38

Tack för era svar! Jag måste ta tag i det här nu, och har insett att det enda rätta är att byta lagret helt, som ni beskriver. Säkert det enklaste också. Vad använde ni för verktyg för att såga bort det gamla lagret? En fintandad sticksåg eller?
K25 S-228
LasseH
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 08, 2013 13:53

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Göran F » lör sep 07, 2013 13:43

Jag gjorde ett ganska grovt ingrepp och skar bort en rejäl klump, se bilder, ville ha nya fräscha ytor att plasta emot.
I ett äldre nummer av Allegronytt beskriver Sven-Olov Aldrin hur han gjorde ett mer "kirurgiskt" ingrepp genom att med hemtillverkad hålsåg skär ur den gamla hylsan (sök artikeln i artikelregistret på medlemsarean).
För min del använde jag sticksåg med grovt träblad.
Idag hade jag nog tagit tigersågen, då det är, i alla fall på min båt, mycket plast att såga igenom.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron