Distansmaterial

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Distansmaterial

Inläggav Göran F » tor apr 14, 2011 21:37

När vi byggde vår båt, 1975, användes balsa som distansmaterial och jag frågade Holger Elvin, chef för tillverkningen, varför balsa o ej divinycell och fick svaret att hållfastheten var för låg i divinycellen.
Utgår man från detta är det knappast troligt att tidigare båtar använt annat material än balsa.
Gissningsvis användes det även efter 1975.
Så här ser däcket ut.
Plastning balsa läggs i däcket.jpg
Plastning balsa läggs i däcket.jpg (129.49 KiB) Visad 5822 gånger


1. En båt från 1976 är med all säkerhet tillverkad av ACVA-båt, mig veterligt tillverkade de alla båtar fram till konkursen 1981.

2. Överbyggnaden är bultad i det yttre glasfiberlaminatet i däcket, ett större hål är borrat underifrån för att få plats med bricka o mutter och ett mindre i ytterlaminatet.
I min båt pluggade vi ej hålet i innerlaminatet utan limmade bara den invändiga mattan över hålen.
Det enklaste sättet, minsta ingreppet, att kolla om det är balsa borde vara i ett av dessa hål, alltså lätta på mattan vid lämplig plats, alternativt skära ett litet kryss i mattan och sedan kolla vad som finns i hålet.

2. Jag har korta skotskenor monterade intill överbyggnaden, sedan tiden med kryssfock, som gick i topp, skotskenorna används inte längre sedan det blev rullfock.
Förra våren kände jag samma oro som du nu känner och plockade bort den ena skenan för att kolla tätheten och täta om skruvgenomföringarna.
Det visade sig då att alla skruvhål var helt täta och ingen antydan till problem, trots tätning med silikon.
Nöjde mig därför med att bara göra denna operation på en sida.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Distansmaterial

Inläggav S237 » tor apr 14, 2011 21:55

Hej!
Mycket intressant att höra! Balsa används fortfarande av flera varv, då det har flera fördelar! Har givetvis även en nackdel, att balsa suger vatten.
Vad som är intressant är att när jag först skrev att jag har balsa, så var det ingen som hade hört talas om balsa i en Allegro! Nu har det dykt upp massor med folk som kontaktat mig och berättat att dom har balsa i sina båtar. Enligt Lars-Olof Norlin skall det inte finnas någon Allegro med balsa. Jag har haft en mycket god kontakt med honom och han har svarat på alla mina frågor på ett föredömligt sätt!
Att många Allegrobåtar har balsa är nu ett faktum!
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Distansmaterial

Inläggav jansan » tor apr 14, 2011 22:14

Jonas:
Tack för tipset. Ska provborra.
Vet ju du haft problem med balsan. Vet du hur det kom sig att det strulade/läckte?
Försökte även ringa Dig i eftermiddags för att höra hur det går med Orion.
Är det någon som vet om någon mer haft problem med balsan?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Distansmaterial

Inläggav S237 » tor apr 14, 2011 22:28

Hej!
Jag hade problem därför att flera av de beslag som skruvats i däcket hade läckt. Peke, pulpit, ankarspel, skotskenor.........
Jag köpte en fin fuktmätare och det var lätt att se vart angreppen skett! Går som en linje från för till akter! Man ser precis hur vattnet färdats genom däcket.
Där jag inte bytt distansmaterialet är det helt torrt och distansmaterialet stenhårt! När jag sågade ut det dåliga materialet kom jag flera gånger i kontakt med det som inte var skadat, detta var ett problem därför att det var så oehört hårt. Går inte att jämföra med DVC som är betydligt mjukare och mer poröst!
Mvh Jonas
PS. Ring gärna igen! 0480-340 44 eller 070-595 16 88
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Distansmaterial

Inläggav S237 » lör jun 18, 2011 00:14

Hej!
Nu har vi bytt ut distansmaterialet på vår Allegro 27:a. Tog nästan ett år, resultatet ser ni nu på vår hemsida!
Mvh Jonas
www.allegro27.com
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster

cron