Tätning av sittbrunnsdurk, Allegro 27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Tätning av sittbrunnsdurk, Allegro 27

Inläggav Björn » fre jul 09, 2010 15:16

När jag köpte min S209, fanns det en skumgummilist limmad på undersidan runt om,
som tätade (skulle ha tätat) mot glasfiberflänsenpå sittbrunnslådan.
Men listen var gammal och sprucken, så det läckte friskt. Alltså kasserades den
och skulle ersättas, MEN jag hittar inget lämpligt matterial.
Jag tänker mig en list c:a 10x30 mm med tätt ytskikt, så den inte suger upp för mycket
olja eller vatten. Neopren, typ våtdräkt alltså med täta celler, kunde vara ett alternativ.

Finns det någon Allegroägare, som har stött på detta problem och löst det, skulle jag
vara tacksam för tips om hur och med vad samt naturligtvis var man får tag på materialet.
Björn på Bonita, K25 S209
Björn
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2005 12:38

Re: Tätning av sittbrunnsdurk, Allegro 27

Inläggav Mats Björling » lör jul 10, 2010 17:16

Det är möjligt att kanten som sittbrunnsdurken ska ligga an mot ser annorlunda ut på din båt. Min båt är byggd -68 (S62) och på den här bilden (http://matsbjorling.se/mealegro/mall3.a ... 3&FilID=99) kan du se hur kanten ser ut hos mig – en metallfals som durken skruvas fast i. När jag köpte båten fanns en murken plywooddurk i teak så ganska snart bytte jag den mot ny durkplywood. Jag köpte en tätningslist ca 2,5 cm bred på Erlandssons brygga och det har hållt tätt sedan dess vilket är fem somrar. Hoppas du har någon glädje av denna info.
/Mats
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron