Instrumentpanel sitter var????

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Instrumentpanel sitter var????

Inläggav Orion » lör jul 03, 2004 17:21

:D :o

Hejsan!!!

Var skall instrumentpanelen sitta för att det skall vara bra?? :D

Vilken kan vara lämpligast ur alla synpunkter, lätt att nå, inget el lite vatten som kan komma på den, osv.. Min sitter på sittbrunnsväggen mot pentryt. Är det praktiskt att ha den på en svängbar dörr enligt Tipsboken?? Det är alltså den panel med startnyckeln som jag dillar om...
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Instrumentpanelsplacering

Inläggav Mårten på Ivalu » lör jul 03, 2004 23:03

På min båt sitter motorinstrumenten tillsammans med huvudströmbrytaren i sittbrunnssargen akterut medan säkringar och strömbrytare i övrigt sitter i gaveln till stuvfacket på styrbordssidan, ovanför stickkojen. Det är väl en tämligen traditionell placering som funkar relativt bra, bara du inte skall springa och tända lanternor för jämnan medan du seglar själv. Jag har dock inte särskilt många instrument utan litar till kompass o hand-gps.

Vad jag tänker mig till nästa år är att flytta huvudbrytaren till samma läge som säkringarna, då det är ett elände ifall man skall ut på kvällen och släcka eller tända i sittbrunnen. Det blir också en kortare o torrare ledningsdragning ifall man har batterierna under stickkojen (se denna debatt).
Mårten på Ivalu
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron