Vindinstrument

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vindinstrument

Inläggav seglarna » fre feb 12, 2010 18:57

Hej ! Jag undrar om det finns ngn som har köpt nytt vindsystem/elektroniskt till båten sin och kan ge lite info om denna. Typ. Nexus, etc.

Se gärna min tråd vindinstrument tidigare....

/Micke

S- 38 Hållidej

Ps. snart e det dax igen .ds :D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Vindinstrument

Inläggav Erik Hjelte » mån feb 22, 2010 11:05

Hej.
Jag köpte ett elektroniskt vindinstrument för två år sedan. Jag vill minnas att det var ett Nexus men jag är inte riktigt säker. Det var varvet som valde ut det. Anledningen att jag köpte det var att jag ville ha en vindmätare som underlag för klokare beslut. När man ligger ute länge i dåligt väder, och man blir trött, är det bra att ha vindmätaren som ger korrekt information. Det är väldigt lätt annars att uppfatta vindarna som hårdare än vad de är. Mitt vindinstrument fungerar utmärkt och redan första sommaren hade jag en busig 36-timmars ensamsegling i början av september. Då var det gott att konsultera instrumentet och konstatera att det inte blåste 23 meter i sekunden utan "bara" 18 när det var som mest. Då var det lättare att härda ut tills dagsljuset kom och jag kunde gå in på vatten som jag inte vågat sgla ensam i under natten. Det är så jag använder min vindmätare. Vinklar och relativ vind och sådant som kanske kappseglare tycker är viktigt, bryr jag mig inte så mycket om.
Sammanfattningsvis är jag glad att jag skaffade vindmätaren och den har fungerat oklanderligt.
Mvh
Erik
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron