Autopilot för K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Autopilot för K45

Inläggav Samen » sön jan 10, 2010 20:46

Hej!

Jag funderar på att skaffa en autopilot till min K45a.
Det som ligger närmast till hands är en Raymarine ST2000+ dock så står det i specen att den är upp till 35 fot och 4500kg.
Min båt väger ca 6500kg. Har någon erfarenhet av denna och fungerar den trots att vikten överskrids?
Likaså är det lite problem med installationen. Kulan på rodret ska nämligen sitta 460mm från roderbladet och den andra fästpunkten ska sitta 589mm från rodercentrum. Det gör att den fixa punkten hamnar utanför båten.
Någon har säkert en jättebra lösning på detta som jag är tacksam för att få ta del av.

Jag är även intresserad av bra upplysningar kring detta i allmänhet eller om någon annan model är att föredra.

Mvh Andreas
_______________
K-45 Victoria S-79
Samen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 19, 2009 23:17
Ort: Gnesta

Re: Autopilot för K45

Inläggav Leif & Gun » mån jan 11, 2010 19:42

Hej!
Jag fick haveri på min gamla Autohelm i somras och passade på att köpa en ny när jag passerade Hjertmans i Sundsvall. Jag valde den som du föreslår och den fungerar bra. Med våra långkölade skrov behöver autopiloten inte kompensera för så stora utslag. Vi gick i ganska grov sjö från Storjungfrun till Öregrund och det var inga problem med kraften. Jag har en kloss som höjer upp fästpunkten till rätt höjd på avvisarlisten och pinnen på rorkulten på ett rostfritt plattjärn som jag bockat så att piloten sitter vågrätt vid neutralläge.

Det är så kallt att jag inte varit nere vid båten på ett tag men får du problem så kan jag framåt våren ta ett kort på montaget.

Hälsningar

Leif & Gun
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Autopilot för K45

Inläggav Anders Lamrén » ons jan 13, 2010 17:55

Hej,
Jag bifogar en bild på hur vi har gjort. Armen är en kraftigare variant kallad GT. Jag vet inte hur den klenare beter sig. Tampen på sb sidan är en säkringstamp, och den på bb sidan med många grönalger på är en tamp med vilken man snabbt kan koppla ur armen. Man behöver då inte klänga akteröver.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan
Bilagor
129.jpg
129.jpg (135.39 KiB) Visad 6261 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Autopilot för K45

Inläggav Ulf » fre mar 04, 2011 18:21

Har min andra Raymarin autopilot för upptill 7000 kg.

På roderkulten just för om rodret (cirka 200 mm) har jag till 200 mm höjd fäst (på varandra liggande träfiberplattor om cirka 150 x 150 mm) i vilket jag anbringade stålbygeln på vilken styrkolven anbringas. Stålbygeln anbringades tvärs för att styrkolvens andra ända fäst i räckverket i förstärkt träkonstruktion (infällbart på gångjärn) inte skall komma för långt utombords och komma för nära vatten och sjösprut vid överhalning.

Problemet är att göres montaget längre fram på roderkulten erhålles inte tillräckligt med roderutslag när det brallar på. På platthäckade båtar med hjärtstocken inombords har man inte detta problem och hela kolven monteras inombords enligt manual.

Föreställde mej att styrkolven skulle vara vattentät men så var ej fallet och garanti gällde inte vilket kostade mej 4000:-kr.

Jag har nu monterat en egentillverkad högre stålbygel så totalhöjden över roderkulten vid infästningen nu är 300 mm.

Nuvarande arrangemang fungerar nu i vindstyrkor 10 - 15 m/s med lagom segelföring.
Jag är också viss av erfarenheten noga att såväl vid sjösprut som regn tid efter annan under gång smörja kolven med avvisande fett.

Under stilleståndet efter haveriet, vattenskadad styrkolv, tog jag fram en
20 år gammal Autohelm 1000 som med god övervakning fungerade utmärkt i vindstyrkor upptill 5 - 7 m/s trots att denna har kretskorten monterade i den utsatta styrkolven till skillnad från Raymarin vars kretskort och styrning monteras för sej inombords.

Varför allt detta jobb med självstyrning frågar sej många.
Jag seglar mycket ensam och klarar inte att segla utan detta hjälpmedel.

Är någon intresserad av ytterligare beskrivning ev. foto hör av er.

Ha god seglation.

Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Autopilot för K45

Inläggav Ulf » mån feb 06, 2012 16:08

Hej

Jag vill gärna lägga foton av min lösning av montage autopilot under mina inlägg i denna fråga.
Jag har förstått att många har problem med anledning av att montaget måste göras nära hjärtstocken för full funktion.
Fästet för autopiloten är svängbart med gångjärn fästa vid räckverket och går alltså att reglera med vantskruven som syns i överkant.
Autopiloten sättes i något av de alternativa borrade hålen som synes på något av fotona beroende på omständigheterna för användning. Härvid väljer jag rätt avstånd och vinkel när jag fäster piloten på klotsen som monterats på rodret. På denna klots har jag alternativa fästen för rätta arbetsmoment beroende på väder och sjö. Klotsen på rodret och montagets höjd på räckverket är nödvändig för undvikande av sjösstänk. Har havererat en pilot tidigare genom vatteninträngning. Smörjer nu när vid risk för detta (även vid regn) med fet för propelleraxel tätboxen.

MVH
Ulf

Foto0080.jpg
Foto0080.jpg (8.85 KiB) Visad 5833 gånger

Foto0083.jpg
Foto0083.jpg (9.19 KiB) Visad 5833 gånger

Foto0084.jpg
Foto0084.jpg (9.36 KiB) Visad 5833 gånger

Foto0085.jpg
Foto0085.jpg (9.52 KiB) Visad 5833 gånger
Foto0086.jpg
Foto0086.jpg (9.05 KiB) Visad 5833 gånger
Foto0086.jpg
Foto0086.jpg (9.05 KiB) Visad 5833 gånger
Foto0087.jpg
Foto0087.jpg (7.98 KiB) Visad 5833 gånger
Foto0088.jpg
Foto0088.jpg (33.19 KiB) Visad 5833 gånger
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron