Skotet mot mantåget

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Skotet mot mantåget

Inläggav hedgehog » mån sep 28, 2009 10:39

Slör är ju alltid trevligt, bra fart och ingen krängning. Men det kan också vara enerverande när vinden inte är så stark och det ligger kvar gammal sjö. Vinden slås ur förseglet ideligen och det slänger och slår i det mesta.
Just så tycker jag att det varit i alltför hög grad med 33:a. Jag har samtidigt retat mej på att genuaskotet ligger och skaver mot mantåget vid öppnare bogar. Det är så pass att skotpunkten påverkas, seglet har inte verkat få sin egentliga form pga detta.
Har börjat ana ett samband mellan detta och slörproblemen. På väg hem från Köpenhamn igår testade jag att dra skotet så att det gick in i blocket under mantåget istället för över. Vi skulle få från slör till strax över halvvind under vägen så det borde kunna fungera.
Det gick helt suveränt bra, skothornet kom en bra bit ut, seglet fick bra form och säckade bara lite när vinden någon enstaka gång vred mot läns.
Fler än vi borde ha (haft) detta problem, eller? Faktum är att skotet ligger och gnager mot mantåget mer eller mindre hela tiden utom på dikt bidevind.
Kanske skulle det funka att ha skotet draget så här permanent men då kommer man å andra sidan att få svårt att skota in det lilla sista på bidevind.
Hur gör ni andra? Dubbla skot skulle kunna vara en lösning men det blir mycket som tynger ner seglet i lätt vind.
Kanske är detta en sån där självklar fråga som "alla" vet svaret på men det har jag isf totalt missat!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Skotet mot mantåget

Inläggav Anders Lamrén » tis sep 29, 2009 20:04

Hej,
Om du går in på vår wiki och söker upp vår båt, A33S46 ser du en bild på båten tagen uppifrån masten. Om du klickar i bilden i två omgångar blir den rätt stor.På relingslisten straxt för om min fru Boel ser du en kraftig stålbygel. De har många funktioner men en av dem är skotpunkt just för de situationer du nämner. Vi drar ett extra skot genom bygeln och slackar bara av det andra skotet. Diametern på rundjärnet i bygeln är 16mm så det funkar bra utan block. Vill man haka i ett kastblock blir det perfekt. De är också placerade för om den vanliga skotpunkten och det är ju det man vill ha på öppnare bogar. Behöver man skota hem finns ju det andra skotet tillgängligt hela tiden.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Inläggav hedgehog » tis sep 29, 2009 20:23

Ja, det där ser ju riktigt smart ut! Hittade din beskrivning i Allegronytt också. Hur har du fäst bygeln i relingslisten? Är den bara skruvad rakt ner i träet?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Skotet mot mantåget

Inläggav Anders Lamrén » ons sep 30, 2009 17:26

Hej igen,
Plattan som bygeln sitter på är nedsänkt några mm i teaklisten för att ta upp långskeppskrafter sedan är 2st M8 per bygel gängade i plasten under listen. Jag vill minnas att jag skar en gänga i teaken också. Den är även bra vid förtöjning. Dessutom sitter den så att dess främre del sitter vinkelrätt ovanför den punkt på kölen där den upphör att vara vågrät. Bifogar en bild. (Vilket jag har haft stora problem med, vi får se hur det går)
Hälsningar, Anders
Bilagor
6nx.jpg
Upptagn. juni-09.
6nx.jpg (170.82 KiB) Visad 5034 gånger
Anders Lamrén
 

Inläggav hedgehog » fre okt 02, 2009 14:48

Ok, tack för info. Smetar man dessutom in bultarna med epoxi innan man skruvar dit dem så borde det ju hålla.
Kan tyvärr inte svetsa själv så det får bli ett vinterjobb för hussmeden.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron