Motor allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Motor allegro 33

Inläggav sven » lör sep 19, 2009 08:43

Hej,skall byta motor någon som har erfarenhet av Lombardini
LDW1404M i 33an.
m.v.h Sven
sven
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 19, 2008 17:02
Ort: Luleå

Re: Motor allegro 33

Inläggav hedgehog » sön maj 26, 2013 20:37

Hej,
Lyfter tråden. Motorbyte närmar sig och Lombardini har många fördelar på pappret som tilltalar mig. Någon som provat?
Såklart även intresserad av berättelser om motorbyte i K45 i allmänhet.
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Motor allegro 33

Inläggav Hans-Roland » mån maj 27, 2013 18:37

Hej,

En dieselmotor med sötvattenkylning som sköts bör klara en driftstid på åtskilliga 10 000 timmar. En revision efter 5-6000 timmar då förslitningsdelar som vipparmslager m.m byts anses rimlig för en mindre dieselmotor. De motorreparatörer jag pratat med anser att allt för många motorer byts i onödan när istället en revision kan göras till betydligt lägre kostnad. En livstid på en diesel på 40 000 timmar är inte ovanlig. Min bror som varit ansvarig för drift och underhåll av sjöfartsverkets båtar har berättat för mig att verkets lotsbåtar fick gå 10 000 timmar före en först revision. En diesel sliter man inte ut som nöjeseglare. De problem som kan drabba oss nöjeseglare är smärre oljeläckage eller korrosion på avgasventilerna när man har vattenkylda avgassystem. Men ventiler och ventilsäten kan slipas om. Och lite oljeläckage kan man stå ut med. Det löser man med en oljeabsorptionskorv under motorn. Själv ser jag inget skäl att byta min motor som normalt går mindre än 100 timmar per år.

Hälsningar

Hans-Roland
K45 S14
Hans-Roland
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre jun 01, 2012 16:56


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron