Mastvikt

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Mastvikt

Inläggav seglarna » tor sep 17, 2009 19:31

Hej! Har en allegro 33:a som snart ska opp för vintern och undrar följande ...Är det ngn som vet vad masten och alla vaijrar väger......

[/b]
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Inläggav hedgehog » fre sep 18, 2009 14:37

Hej,
Vet inte exakt vad den väger men tung är den.
Räkna inte med att bära den någon längre bit. Vi brukar vara tre man och då kan man nätt och jämnt flytta den från bockarna till en mastkärra strax intill. Och vi är ändå rätt starka... :-)

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

mastvikt

Inläggav seglarna » fre sep 18, 2009 19:01

Hej igen! Jag ska nog förklara mig lite tydligare. Det är tydligen lite dåligt med mastkranar som kan ta lite större vikter i vårt område. Jag vill ta upp vår båt hemmavid så att säga. Vid inventering av alternativen så skulle det underlätta om jag visste vad masten kan väga. Det har sagts att vår rigg är av atlanttyp men jag vet inte än då båten är ny för mig men det kanske någon av er andra kan upplysa mig om. Kanske ngn ur den tekniska kommitén på Allegrohemsidan kan svara...
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Inläggav hedgehog » fre sep 18, 2009 21:09

Jaså det var så du menade! Vet inte hur tung den är. Vår är genomgående, kanske det som kallas atlanttyp? Lär finnas båtar med masten stående på däck också. Ska jag gissa på något skulle jag säga mellan 150-200kg. Vi brukar masta på och av mha en av kranbilarna som kör i hamnen. Skulle säkert gå bra att använda den fasta, manuella kranen men det här känns lite säkrare. Har sett stora master slå över, då vill man inte stå för nära.
Grattis till en fantastisk segelbåt, förresten!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Mastvikt

Inläggav Anders Lamrén » lör sep 26, 2009 13:21

Hej,
Den varierar beroende på en hel del saker. Mastprofilens hela längd samt vilket fabrikat (Benns eller Selldén) och utförande det är och vilken dimension du har på vant och stag. (Rullfocksbeslag?) Vi har tex en Benns mast med en totallängd på 14.43m. (12,73m från överbyggnadens övre del och upp till toppen+1,70m ner till mastfoten). Vi har dimensionerat upp vant och stag. Kolla vilket mastfabrikat du har. Kolla sedan med masttillverkaren hur mycket din profil väger. Mät sedan diametrarna på vant och stag. Vårt förstag är 13,461m. Akterstagen är ungefär lika långa. Toppvantslängd och längden på undervanten får du beräkna, jag har inte gjort det. kolla sedan vad respektive wiredimension väger per meter (Benns). Tag sedan fram räknedosan. Jag har ingen aning om hur mycket vår rigg väger. Har aldrig behövt veta så exakt.
Hälsningar,
Anders Lamrén A33 Vita häxan
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron