rorkultspilot allegro 30

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

rorkultspilot allegro 30

Inläggav distantia » ons apr 22, 2009 08:43

var kan man placera drivenheten?

Kan man lura den genom att placera den långskepps före deviationen?

Överföra kraften till rodret kan man då använda en styrkabel.

Distantia Limhamn
distantia
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 21, 2009 16:19
Ort: allegro30

Rorkultspilot Allegro 30

Inläggav Anders Lamrén » lör aug 29, 2009 22:09

Hej,
För att kunna hjälpa dig vill jag veta vilken sorts autopilot du har. Normalt består de av en kompassenhet, en manöverdosa (med knappar och display) och en drivenhet (en stång som kan förlängas/förkortas). Om du har en dylik skall du försöka montera kompassenheten så nära båtens mittlinje som möjligt och så långt ifrån magnetiska föremål som möjligt, tex motorn. På vår A33 har vi monterat den under bridgedäck dvs straxt akter om ingångsluckan. Man får vara försiktig så att man inte lägger magnetiska föremål i närheten. Drivenheten monteras lämpligen från någon del av akterpulpit och ut till aktre delen av rorkulten. Längden på hävstången räknas från en linje genom rodergångjärnen och vinkelrätt ut mot rorkulten. På vår Autohelm 4000 vill jag minnas att hävstången skall vara runt 45cm. (Detta avstånd finns angivet i manualen). Det blir mycket långt akterut eftersom rodrets aktre del böjer sig förut. Det spelar ingen som helst roll om gradtalet på manöverdosan inte stämmer överens med huvudkompassen eftersom man bara ser till att båten går på önskad kurs enligt huvudkompassen.
Din fråga om styrkabel förstår jag inte .
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron