Isolering av motorrum

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Isolering av motorrum

Inläggav Erik Hjelte » mån dec 29, 2008 10:24

Inför den sjösättning som trots allt inte är så avlägsen, har jag en fråga. Varje gång jag tvingas gå för motor, störs jag av oljudet från min MD 7-motor. Än värre är det för dem som eventuellt befinner sig i ruffen. Nu undrar jag om någon här har isolerat motorrummet i sin Allegro. Det finns ju isoleringsskivor att limma på plats men vilken effekt har de? Har de stora, icke önskade, bieffekter? Krävs till exempel en motorrumsfläkt på grund av att luftvolymen blir mindre?
Med en önskan om ett gott slut på det här året och ett gott 2009.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Inläggav Samen » sön mar 22, 2009 22:20

Hej!

Jag isollerade om mitt motorrum på min Allegro 33a inför förra säsongen.
Den tidigare isoleringen var inte helt tät och dessutm hade den skyddande folien lossnat vilket gör att den inte är helt flamsäker längre.
Trotts att jag tidgare haft motorrummet isollerat var det en klar förbättring när det vart helt tätt och ordentligt gjort.

Vad säga av detta?
Jo, Ja det gör stor skillnad med eller utan issolering och det är viktigt att men gör det ordentligt.
Alla skarvar skall tejpas med en speciel aluminium tejp annars kommer folien att lossna som den gjort hos mig och jag lovar dig att det inte är lika lätt att ta bort den gamla isoleringen som det är att sätta dit den nya... Se till att det blir tätt och att det sitter ordentligt. få slipper du göra om det under din livstid så länge du inte skadar folien.

Vad gäller motorrumms fläkt så är behovet snarare minder efter att du isolerat. Fläkten är till för att dra ut explosiva gaser innan start och behövs framför allt när man har en bensin motor. Dessa gaser fanns redan tidigare men med isoleringen så skapar du en säkrare "brandcell" som begränsar spridningen av en eventuell motorrumsbrand.

När motorn väl går så kommer den att byta luften i motorrumnmet många gånger varje minut. (typ) och då är det bara viktigt att det finns god tillfölrsel av luft annars kommer motorn att död.
Tänk på att om du tar luft uteifrån (vilket är att föredra) så är det inte bra att koppla tillluften direkt till motorn eftersom eventuellt vatten insugning då dras in i motorn istället för att hamna i kölsvinet.

Lycka till!
Samen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 19, 2009 23:17
Ort: Gnesta

Isolering av motorrum

Inläggav svenol » mån apr 06, 2009 18:51

Hej Erik. Och ursäkta att mitt svar kommer sent - nästan vid sjösättningsdags. Jag isolerade mitt motorrum i min 27a som har en MD7A. Det var 1983. En del har släppt och har behövt göras om - aluminiumfolien lossnar ibland. Det beror nog på att luften inne i motorrummet pumpar i takt med varje insugningstakt hos motorn. Ja isoleringen dämpar motorljudet bra, inte perfekt förstås, men bra. Jag har samma isolering också på undersidan av sittbrunnsdurken som ju bildar "tak" till motorrummet. Det är ganska viktigt att försöka täta i skarvaran, men man måste ju kunna ta bort sittbrunnsdurkrn och motorrumsluckan mot ruffen, så man får forma där med litet trånga skarvar så det blir så tätt det går. Jag antar att du har gummitassar för motorupphängningen, för det betyder ju mest. Jag skulle själv vilja veta hur man förbättar skiktet av aluminiumtejp som finns på skivorna. Min isolering är cirka 25 mm tjock. //Hälsningar Sven Aldrin, sven@aldrin.se
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Inläggav Samen » lör apr 18, 2009 08:47

Hej!

Jag har inte något bra förslag på hur man "förbättrar" skiktet men man kan laga en skada med aluminium tejp. (Biltema art nr. 29-650)
Jag använde även sådan tejp runt alla kanter och i alla skarvar för att det inte skulle lossna.
(Jag vill inte göra om på lång tid :-) )

Vad gäller kvaliten på folien så är det så att man får det man betalar för.
Biltema har de lägsta priserna som jag hittat men deras folie är som en sladrig överlevnadsfilt medans seaseas motsvarighet endast kostar ca50 kr mer per m2 och den folien är snarare en tunn aluminiumplåt.
Priserna är på 30mm varianten med 100kg/m3.
Sedan kan man givetvis välja tyngre isolering vilket dämpar bättre som sagt man får vad man betalar för.

För att kunna göra ett bra val måste man ha koll på vad det är för ljud man vill ha bort.
Höga frekvenser dämpas bra med en tunnnare & lättare isolering medans låga frekvenser är väldigt svåra att få bort eftersom de fortplantar sig bra genom skrovet och kräver tyngre isolering för att dämpas ut samt bra motor upphängning som isolerar bort ljudet från skrovet.

Enligt mitt tycke så är det dock det höga frekvenserna som är mest störande varför 20-30mm av den lättare varianten räcker gott.

Mvh Andreas Stenemyr
Samen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 19, 2009 23:17
Ort: Gnesta

Inläggav Mats Björling » tor nov 05, 2009 20:04

[quote="Samen"]

Vad gäller motorrumms fläkt så är behovet snarare minder efter att du isolerat. Fläkten är till för att dra ut explosiva gaser innan start och behövs framför allt när man har en bensin motor. Dessa gaser fanns redan tidigare men med isoleringen så skapar du en säkrare "brandcell" som begränsar spridningen av en eventuell motorrumsbrand.

När motorn väl går så kommer den att byta luften i motorrumnmet många gånger varje minut. (typ) och då är det bara viktigt att det finns god tillfölrsel av luft annars kommer motorn att död.
Tänk på att om du tar luft uteifrån (vilket är att föredra) så är det inte bra att koppla tillluften direkt till motorn eftersom eventuellt vatten insugning då dras in i motorn istället för att hamna i kölsvinet.
[/quote]
Undrar ändå över detta med värmen. Med ett väl isolerat motorrum så ökar väl värmen och jag har för mig att omgivningstemperaturen är av avgörande betydelse för hur bra motorn arbetar. Men jag är långt ifrån någon expert på detta och kanske någon annan vet mer… F.ö. är det diesel jag då utgår ifrån.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav Samen » fre nov 06, 2009 13:54

Hej!

Ja, motorrumstemperaturen ökar om man isolerar in värmen.
Det är ganska solklart eftersom värmen inte längre kan smita ut åt alla håll.
Vad gäller hur bra motorn arbetar så har motorrumstemperaturen ingen eller minimal effekt på en marin motor som är kyld med sjövatten.

Varför?!?
Jo, det är riktigt att omgivnings temperaturen har betydelse för hur bra en motor arbetar. Men det är inte temperaturen i motorrummet som då avses utan temperaturen på kylluften. För att en motor ska arbeta bra ska den ha uppnått sin arbetstemperatur och ha ett stort "delta T". D.v.s. stor skillnad i temperatur mellan kylmedium och kylluften. Detta är för att om den kylande luften är varm så kommer motorn att ha svårare att kyla bort den överkotts värme som bildas. Nyare motorer som har elektronisk styrning kommer att dra ner på effekten för att minska värmebildningen, äldre motorer börjar koka.
Men det är ju lättare att kyla ner något med vatten än med luft så är detta inget problem för marin motorer som har oändlig tillgång till svalt vatten (I Sverige kallt vatten :D ).
Det är enkelt att förstå om du tänker dig att du tar en bit glödande metal och blåser på den resp. stoppar den i en hink med vatten. Det säger sig självt vilken som svalnar först. :)
Således så kommer motorn att arbeta lika bra före som efter isolering trots att motorrummet är varmare pch detta tackvare att kylningen är så effektiv på en marinmotor.

Mvh Andreas
_______________
K-45 Victoria S-79
Samen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 19, 2009 23:17
Ort: Gnesta


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron