Läckage

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage

Inläggav Erik Hjelte » mån okt 06, 2008 10:12

Jag har en 30 år gammal Allegro 27. På senare år har jag börjat få problem med vatten som tränger in förifrån. Först bytte jag tätlister till förpiksluckan. Det löste nog en del problem men fortfarande får jag in vatten längs skovsidorna, förifrån, så att kojerna blir fuktiga vilket ju inte är så kul. Nu misstänker jag att det är glapp mellan överbyggnaden och däcket. Överbyggnaden är ju skruvad (bultad???) till skrovet och där kan ju fogmassan, eller hur tätningen nu ser ut, ha blit gammal och trött. Eventuellt har skruvningen (bultningen???) också gett med sig något. Problemet uppstår vid mycket kraftigt regn eller kraftig överspolning under gång. Någon annan som drasbbats av detta och hittat en lösning?
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Vadg göras skall är redan gjort...

Inläggav Erik Hjelte » tis okt 07, 2008 11:26

När jag läser lite mer noggrannt i forum frågor, så finner jag en tråd med just det problem jag själv formulerat. Därmed anser jag också att jag fått svaret. Nu är det upp till varvet att hitta bästa lösningen.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Glada besked

Inläggav Erik Hjelte » mån okt 13, 2008 10:39

Jag dristar mig att besvara min egen fråga ännu en gång. Förhoppningsvis kan någon annan ha nytta av det.
Varvet har nu testat vattenintrånget på däck med hjälp av högtryckssprutan. Testet visade att det, dessbättre, var helt tätt i skarven mellan däck och överbyggnad. I ställer var det vid röstjärnen (samtliga) som kittet efter 30 år blivit gammalt och släpper in regn eller sjövatten vid överspolning eller krängning. Varvet gratulerade mig för ett tätningsarbete i skarven mellan däck och överbyggnad hade inte varit det lättaste (och billigaste). Jag ser i den äldre tråden i samma ämne, att andra haft problem just med läckor vid röstjärnen så det kan vara ett memento för er med äldre båtar att kitta om innan problemen kommer.
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Läckage vid vantfästena på Allegro 27

Inläggav svenol » lör dec 06, 2008 13:05

Hej Erik. Jag har haft problem med läckage vid vantfästena, som du. I Allegronytt 2002 nr 3 har jag skrivit om hur jag löst detta. //Sven-OLov Aldrin. // Mitt tel nr mm finns i matrikeln.
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron