Autopilot iA27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Autopilot iA27

Inläggav tantgrön » sön jun 15, 2008 19:33

Har tänkt montera en i min båt, problemet är bara att om man följer anvisningarna med mått från monterings hylsan till rorkulten & hjärtstockscentrum till rorkultstappen så hamnar piloten utanför båten!
Hur har ni andra gjort?? Skulle kunna montera piloten precis bakom sittbrunns sargen men då stämmer inte avståndet till hjärtstocken. Ju längre fram på rorkulten piloten monteras desto kortare utslag får jag på rodert. Kommer det det att vara ett bekymmer ??
Tacksam för råd & tips
Vh Thomas Svensson
tantgrön
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 04, 2007 15:54
Ort: helsingborg

Autopilot

Inläggav balloo9 » ons jul 09, 2008 09:56

På de Allegroer jeg har set med autopilot incl. min egen er der blevet monteret en forlænger i styrbords side, jeg kan maile dig nogle billeder, om du vil. men der kommer til at gå lidt tid. Men det er en eget overkommelig konstruktion.

God sommer
Thomas Nymann
balloo9
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor apr 03, 2008 14:31
Ort: ALLEGRO 27 S60 københavn

Inläggav tantgrön » tor jul 10, 2008 20:09

Ja, tack gärna de. Skulle uppskattas!
Mvh Thomas
tantgrön
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 04, 2007 15:54
Ort: helsingborg

Autopilot iA27

Inläggav OlofStenlund » lör jul 12, 2008 22:14

Jag har en gammal Autohelm, som jag iofs inte använt under senare år, som i stort sett fungerat bra. Men precis som du är inne på är placeringen på en koster inte helt problemfri. jag vill minnas att det skall vara ca 40 cm mellan förlängningen av hjärtstocken och fästet på rorkulten. Hur som helst gjorde jag en utriggare från min akterpulpit för att "skapa" den fästpunkt som då krävs. Den hamnar naturligen utanför relingen, rätt långt askterut. Då erhöll jag rätt styrgeometri och pioloten kunde arbeta som det var tänkt. Men den sitter mycket utsatt för vågor och stänk. Jag sydde ett kapell av tät duk till den och det var nog nödvändigt. Min modell var inte så fältmässig som jag skulle önskat.

Jag har ingen perfekt bild på min installation men den bild jag bifogar (hoppas det funkar) ger i alla fall en uppfattning om var "utriggaren är placerad. Du ser den likka triangeln placerad på det horisontella pulpitrörer. Det går ytterigare ett rör till relingen där det är fastskruvat.

Hälsn Olof Stenlund, K25 S 143
Bilagor
IMG_5095_2.jpg
IMG_5095_2.jpg (227.88 KiB) Visad 7835 gånger
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav tantgrön » mån jul 14, 2008 05:30

Jag tackar för bilden, ska försöka trixa till ngt liknande på min.
Mvh Thomas
tantgrön
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 04, 2007 15:54
Ort: helsingborg

Autopilot iA27

Inläggav Anders Lamrén » lör aug 16, 2008 18:43

Hej,
I AN-2 sid 9 finns en lösning som jag tillämpat på vår A33 men förhållandena är samma på A27. Du kanske3 redan har sett den.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Autopilot iA27

Inläggav Anders Lamrén » lör aug 16, 2008 18:46

Hej igen tantgrön,
Jag menade AN-2 2008 s.9.
Hälsn,
Anders
Anders Lamrén
 

Fäste för Autopilot (Autohelm)

Inläggav Wern Palmius » sön aug 24, 2008 19:06

Hej

Jag har ett fäste för autopiloten. Det sitter i akterpulpit på ett extra stag som jag satt dit. På bilden kan du se både piggen i rorkuten och bakom storskotet anar du hålet i trästaget för autopiloten andra fäste.

Hälsningar

Wern
Bilagor
autopilot.jpg
autopilot.jpg (210.65 KiB) Visad 7808 gånger
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron