Landströmsingång

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Landströmsingång

Inläggav Orion » sön feb 17, 2008 14:05

Jag tänker dra in landström, 220V¨, i båten. Var placerar man ingången?'
Det är ju inte hälsosamt om det regnar rätt in i kontakten.
Eller är det bara jag som har dessa funderingar.
Snart är det mässa i Sthlm och då får man väl gå och dregla bland allt man vill ha. Men som aldrig kommer in i båten.
Eltoa med hålltank blir nästa grej.
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Re: Landströmsingång

Inläggav admin » sön nov 15, 2009 14:19

Hej Bosse.
På min 27a låter jag sladden för landströmsintaget gå in i SB lucka i sittbrunnen. Där inne, i skydd, har jag satt en blå Europakontakt (16 A, enfas och nolla och skyddsjord) på den vertikala skiljeväggen mot motorrummet. Därifrån går en treledare till en tvåpolig jordfelsbrytare och en tvåpolig snabbsäkring. Efter jordfelsbrytaren och säkringen kommer en tvåpolig brytare som kopplar in landströmsladdaren vid behov. Efter jordfelsbrytaren och säkringen kommer också ett jordat vanligt vägguttag att användas för annat, t ex dammsugning e d. I allmänhet har ju de saker som ansluts till vägguttaget dubbel isolation, d v s de har inte skyddsjorden inkopplad - bara ett tillfälligt värmelelement använder sin skyddsjordsanslutning på vägguttaget.

Själva laddaren har jag placerat bakom ryggstödet på SB koj, på skottet som sitter i aktra ändan av kojen.

Vid ingånen för landströmssladden in i SB bänk får man fila en ränna för sladden genom glasfibern, så att man kan stänga luckan med sladden inkopplad.
Det finns anvisningar för hur Europadonets stift skall anslutas till fas och nolla.
För tio år sedan blev det beordrat att alla uttag i hamnar skall vara av Europatyp, men jag brukar ha med ett extra anpassningsdon för att få ström även i den gamla sortens uttag.

Hoppas det här kan vara till någon hjälp. Dock kommer mitt svar alldeles för sent. //Sven-Olov Aldrin
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron