Salongsbord Allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Salongsbord Allegro 33

Inläggav hedgehog » tis nov 20, 2007 18:20

Hej,
Funderar på att skaffa ett nytt salongsbord till vår 33:a. Det befintliga består av en mkt ful skiva monterat på ett höj/sänkbart stativ (fungerar som babords dubbelkoj).
Eftersom vi aldrig lär behöva dubbelkojen vill vi ha ett fast bord med klaffar och förvaringsfack mitt i.
Har kollat med ett båtinredningssnickeri men de ville ha mellan 8 och 10 tusen. Hu!
Nån som har tips om var man kan få det gjort? Eller kanske har en ritning så man ev. kan snickra själv?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Salongsbord Allegro 33.

Inläggav Anders Lamrén » tor nov 29, 2007 17:14

Hej,
Vi har ett bord som stämmer rätt bra på beskrivningen. Se bild. Vi har snickrat själva så ritningarna kom till efter hand men ni kan få måtta av det om ni vill.
MVH, Anders Lamrén
Bilagor
Bord 72nx.jpg
Bord 72nx.jpg (177.4 KiB) Visad 8997 gånger
Anders Lamrén
 

Inläggav Ariane » fre jan 04, 2008 00:26

Hej Anders.
Jag har sett en liknande konstruktion i K45 S-80 för många år sedan. Stabilt och bra på alla vis, vad jag kunde förstå. Vad jag aldrig kom underfund med var hur bordet var fäst i durken. Jag har själv ett sådant som kan lyftas up/ner, inte speciellt stabilt, heller inte riktigt stabilt i sidled, är dessutom ganska litet. Använder heller inte salonen att sova i.

Kan Du berätta om Du har fäst bordet i endast durken eller om fästpunkterna sitter längre ner?
Går det sedan, när det väl är monterat på plats, att utan alltför stort besvär monteras bort som en (1) enhet om nödvändigt är?
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Salongsbord Allegro 33.

Inläggav Anders Lamrén » tor jan 10, 2008 17:02

Hej Carlmagnus,
Vi har gjort en klantig men stabil infästning. Vi måste först skruva loss bultarna som håller durken för att få loss bordet. Durkarna har vi skruvat i kraftiga tvärsgående plastade balkar som sitter under bordet. Det här kan man ju lösa med tex syrafasta vinkeljärn i de fyra nedersta hörnen. Dessa kan man sedan dra fast med M8 bultar i gängade plåtar som är fastskruvade på undersidan av durken. Det skulle säkert kunna lösas helt från ovansidan men då kanske med två kraftiga syrafasta träskruvar ner i durken från varja vinkeljärn. Det gäller ju att bordet verkligen sitter ordentligt fast. Det skall hålla för att ramla rejält mot det.
Hälsningar,
Anders Lamén, A-33 Vita Häxan.
Anders Lamrén
 

Inläggav Ariane » lör jan 12, 2008 15:20

Tack Anders för svaret.
Det är bland annat detta Du nämner; att det skall sitta fast, vilket inte mitt gör enligt önskat. Jag får nog lyfta på durken i salongen och studera hur hela konstruktionen fn är uppbyggd. Tack för tipset med vinkeljärnen, det bör man kunna bygga vidare på.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav nautihamstern » tis jan 15, 2008 10:11

Jag håller på och snickrar ihop ett bord till salongen i vår OE32, som ju har i princip likadan salong som Allegro 33:an.

Jag gör en egen lösning som inte liknar nåt annat bord, eftersom jag hatar att ha det trångt runt bordet.

Bifogade Powerpoint visar ritningarna (som visserligen ändras lite under arbetets gång).
Materialet är några gamla laboratoriebord av stavlimmad teak, som jag slaktar till 20 mm tjocka "brädor" av olika bredd och hyvlar ner i plan- och rikthyvel.

Ide'n går i princip ut på följande:

Hopfällt bord
-man kan gå runt det
-har slingerskydd
-3 personer kan sitta *bekvämt* och äta middag
-hindrar inte att man rör sej i båten
-används inte som breddare av babords salongsbrits, men är inte heller i vägen för en extra skiva som breddar sagda brits, inte heller vid användning av babords sjökoj.

Uppfällt bord
-man kan ta sej runt det och stå bredvid det för att komma åt grejer i sidohyllorna (inget mer stå på knä på britsen och sträcka sej i konstiga vinklar)
-4-6 personer kan äta middag
-även styrbords brits/salongssoffa används som sittplats (1 ätare, 1-3 drickare (ja vadå, jag är iallafall finländare, man måste förbereda sej för realiteter - det händer faktiskt (om dock relativt sällan) att folk sitter och super i den här båten):twisted:
-inga slingerkanter, är bordet uppfällt sitter vi i hamn och det gungar inte nämnvärt
-hindrar inte att man rör sej i båten (!)
-inga nedstickande stödben som ivriga hundar och nyfikna ungar kan tugga på/sparka omkull

Övrigt
-bordsbenet byggt i form av en fyrkantig pelare med utrymme för en låda (i vårt fall för hundmat) samt utrymme nere för porrigt upplyst mat/vattenskål för hunden). Porriga belysningen används också som ledljus vid nattgång (röd LED-belysning)
-Fotutrymmet runt hela bordet blir MINST 35 cm varvet runt, efterom mina fossingar i foppatofflor kräver 33 cm på längden.
-bordsbenets storlek begränsas alltså både av fotutrymmet och av en lucka ner till kölsvinet. Därav den konstiga formen på bordsbenets anläggningsytor mot durken.
-inga som helst kroppsdelskrossande, utstickande delar - min son har redan lärt sej alldeles för många, både svenska och finska, invektiv till sjöss. Och om pappa får åkalla diverse potentater så får väl han också, anser han.

-får kosta i princip hur mycket som helst bara det är a)billigare än ett köpt bord och b)mer eller mindre gratis :wink:

Hur jag ska fästa bordsbenet i durken vet jag inte än, men vi pratar grova plywoodkonstruktioner på undersidan... 8)

Jag kan ta lite bilder om nån är intresserad.
Bilagor
Megabord.ppt
Rudimentära ritningar
(47.5 KiB) Nerladdad 693 gånger
nautihamstern
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 06, 2008 22:11
Ort: Pargas, Finland

Inläggav Ariane » sön jan 27, 2008 23:39

Hej Pargas!

Bara din beskrivning av ditt nya bord är värt ett antal fotografier! När Du sedan säger att man kan gå runt det, då tarvar det en visuell förklaring. Vad jag har förstått, så är OE32:an något smalare än vad en Allegro 33 är.

"Intressant!" som min fru brukar säga, när jag försöker förklara någon teknisk detalj, som hon inte förstår.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav nautihamstern » mån dec 01, 2008 11:29

Nu finns några bilder på bordet på www.fendern.se

http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten ... post142146

Mvh.
Björn på s/y Miss Quack (omdops-ceremonin sker i maj 2009)
nautihamstern
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 06, 2008 22:11
Ort: Pargas, Finland


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

cron