Reflex-Glembringkamin i hård blåst.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Reflex-Glembringkamin i hård blåst.

Inläggav Anders Lamrén » fre nov 02, 2007 01:51

Hej,
Är det någon som har löst problemet med att dessa värmare ofta, i hård blåst, slocknar för att sedan återtända med en kraftig rökpuff inne i båten som resultat. Typ av rökhuv? Dragregulator? Längd på rökröret?
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Slocknande olje- och vedkaminer.

Inläggav Ariane » fre nov 09, 2007 04:01

Hej Anders och andra.

För flera år sedan var min K45 utrustad med en Glemmings panna, Den hette något med siffrorna 66 i modellen. Båten, vilken den gången hade ett spegelvänt pentry (spis med ung var monterat tvärskepps mot salongen och diskhoarnas vatten rann in i köksskåpen. Värme-oljepannan var monterad direkt till höger/styrbord om spisen. Ingen tillfredställande lösning. Båten hade seglat rund den svenska kusten i ca fem år när jag övertog henne. Oljepanna hade säkerligen används under dessa år men aldrig kommit att fungera enligt önskan (luft i vattenledningsrören). Enligt den tidigare ägaren måste det ha funnits ett "inbyggt fel", då pannan ibland tenderade att slockna eller slå in rökavgaser i mängd i båten. Den slocknade vid hård vind och under det sista året blev jag ombedd att inte använda pannan när vi var förtöjda vid brygga med andra båtar.

Varför detta? Jag tror att man måste dela på problemet i tvenne bitar.

1. Yrkesmän som jag talat med nämnde flera gånger möjligheten att förbränningen kunde vara felaktigt inställd, vilket resulterade i att extra sot bildades i skorstenen (avgasröret). När det hastigt blåser till utifrån och in i båten, kan delar av sotet lossna i skorstenen, gå tillbaka in i brännkammaren samtidigt som spridaremunstyckena till oljans förbränning blir blockerade av sotet och slocknar.

2. Om inte skorstensröret är draget ganska vertikalt (min 60 grader) mellan pannan och enheten i däcket (för det balamserade draget), kan sotfickor lätt uppstå i böjar och vinklar av skorstenen (avgasröret). När så pannan är tänd och det kommer en kraftigare vindpust, så slocknar förbränningen igen enligt ovan. Men, eftersom pannan från början var het och sotpartiklar kan tända, kan en rökgasexplosion bildas, vilken kan vara allvarlig.

Ovanstående är en hypotes men eftersom jag själv flera gånger har upplevt situationer liknande de ovanstående, går det inte att bortse från möjligheten - risken.
Min oljepanna, nämnd tidigare, hade en skorsten vilken med ca 1 meter löpte strax bakom och ovanför spisen, horisontellt med pentryskottet till salongen. Röret var till skottet fäst med långa metalbyglar som distanser för att inte skada virket. Det hjälpte säkert något med men inte helt. Röret blev MYCKET varmt! Sedan vinklades det upp i 90 grader för att komma ut genom däcksöverbyggnaden. Märk, jag hade bara ett rör. Syret, inluften kom från kölsvinet genom brännkammaren, vilket gav ett bra klimat där (ständig ventilation). När jag i slutet på 1990-talet monterade ut pannan pga en större ombyggnad , visade det sig att sotet i röret var så packat, att delar av det t o m hade bränt fast. Skorstenens innerdimension var maximalt 50 % (pga sotet) mot vad det skulle ha varit.

Längden på skorstensröret har jag sett en tabell på men har inget i minnet. Leverantören av dessa pannor brukar ställa ut dem på den kommande mässan. Han kanske kan intervjuvas.

Epilog. Efter att ha sett bilder på din skorstensinstallation (rördragning i den främre delen av BB salong, blir det nog så som jag kommer att lösa min skorstensdragning. Nu är det en betydligt mindre gasolpanna- 2200wtt, vattenburen, men den får ändå inte plats i toalettutrymmet som många använder sig av. Tyvär tappar man nu en plats i den främre delena av bordet och vattenledningen med tryckkärlet skall placeras så att det inte syns, hur det nu skall gå till?!

Hoppas att mina funderingar gav något.
Carl-Magnus.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Reflex-Glembringkamin i hård blåst.

Inläggav Anders Lamrén » tis nov 13, 2007 23:13

Hej Carl-Magnus,
Man blir inte klok på om det är pg av under- eller övertryck i brännaren som den slocknar,eller om det beror på syrebrist. Vi installerade i alla fall en dragregulator på rökröret. Den öppnar om draget blir för stort och släpper in luft från salongen i rökröret. Den löste inte problemet. Vi lutar lite åt att kaminen tål rätt ordentligt drag men att syretillförseln inte räcker till när det blåser kraftigt, så att den slocknar och sedan efter några sekunder återtänder med en rökpuff som resultat. Vi rev ut de två ringarna i kaminen och knackade bort varenda sotflaga (och de var rätt många). Vi rensade också alla de små inloppshålen för luft som sitter straxt under ringarna. Den brann mycket stadigare efter detta men vi har ännu inte testat i hård vind. Antagligen monterar vi på en helt annan rökhuv, typ förstorad Ge-Hå huv. För att gardera oss mot nedslag i rökröret.
Expansionskärlet har vi satt i sb garderob. Den hör till vårGe-Hå värmare, som vi har monterad i samma krets.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Reflex-Glembringkamin i hårs blåst

Inläggav Anders Lamrén » tor nov 15, 2007 17:53

Hej Carl-Magnus,
Vilken typ av gasolpanna har du? Vad tycker du om den? Tror du den pallar för hård blåst?
Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron