Självslående fock

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Självslående fock

Inläggav OlofStenlund » ons okt 31, 2007 22:21

Jag undrar om någon Allegro 27:a är utrustad med självslående fock. Jag seglade många år med den höga smala focken innan jag skaffade rullgenua. Då barnen var små var det helt enkelt för trångt och bökigt med segelskiften så det blev focken. Saknar den ibland och med en självslående skulle det kanske bli lite roligare att kryssa i trängre vatten. Så om någon kan beskriva erfarenheter, visa bilder mm skulle det vara intressant.

Även ombyggda bommar (storseglet menar jag då) med revlinor till sittbrunnen vore intressant att se exempel på. Det finns en intressant sida (http://hem.passagen.se/joergen/pal/atgarder/bom.htm) där en Compis-ägare beskrivit bl a detta. men det är inte riktigt samma geometrier.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Självslående fock.

Inläggav Anders Lamrén » lör nov 03, 2007 23:31

Hej Olof,
Jag har sedan länge en självslående kutterfock på ett inre förstag på min A33. Går det på den så funkar det även på A27. Omedelbart för om masten går en skena i princip från ena grabbräcket till det andra. Kutterstaget sitter infästat akter om ankarluckan i fören. Kutterstagets övre fäste ligger 90cm under vår masttopp vilket gör att man slipper barduner. Detta är perfekt i hårdare vind. Man längtar efter hård vind så man kan få njuta av de bekväma kryssarna! Man skulle önska sig en större självslående fock, men den skulle nog bli rätt ineffektiv eftersom våra båtar vill ha stora försegel. Det är en hel del detaljer med förstärkningar av skotskenans infästningar, anordningen av ett fungerande halshorn där draget blir rätt när det sitter en bit upp från däck och utan att hela geometrin ändras när man tar hem max på skotet. Då vill hornet röra sig akteröver och det är inte bra. Jag har tänkt skriva en artikel om detta man dragit mig eftersom det i mitt fall blev en rätt komplicerad (men bra) lösning.
Storbom med en del av revningen från sittbrunnen kan ju lätt visas via bilder. Det kan jag återkomma till eftersom vi har ett system som vi tycker funkar bra.
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Självslående fock

Inläggav Wern Palmius » mån nov 12, 2007 21:03

Hej

Jag har en självslående fock på min K25. Den fungerar alldeles utmärkt.
Jag fick ritningen till focken av Lars-Olof Norlin. Skena och fock beställde jag från Next-Sail i Bro. Den segelmakaren satte in tre stående lattor i seglet för att det inte ska bli strutformat i toppen. Jag gjorde något för lång skotskena till att börja med och satte därför dit flyttbra stoppar på skenan.
Vi tycker att båten tar bra höjd och förlorar inte mycket i fart jämfört med genuan. I undanvind är inte focken kul. Då skulle jag vilja ha en rulle till med genuan på - men man kan ju inte få allt.
Måtten på focken är: förlik 10,15m, underlik
2,90m, akterlik 9,03m, vikt 280g/kvm för dacronduk.

Hälsningar

Wern som seglar K25 Olga
Bilagor
fock.jpg
Olga seglar med sin självslående fock.
fock.jpg (234.96 KiB) Visad 6430 gånger
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Självslående fock

Inläggav Bertil Ågren » tis nov 13, 2007 21:01

På min 27:a fanns skena för självslående fock när jag köpte båten. Jag har samma erfarenhet som Wern, den fungerar bra i alla vindar utom undanvind. På plattläns kan ju focken gippa lite som den vill och det gör den! Då åker skotvagnen fram och tillbaka och det väsnas lite, särskilt under däck. På längre bogar kan man ju spira focken, då går det bra.
Hälsningar
Bertil Ågren
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Självlsående fock.

Inläggav Anders Lamrén » tis nov 20, 2007 00:04

Hej Wern,
Intressant att se att du har en skena med samma förhållande till båtens bredd (när du använder ändstoppen) som vi på vår A33 men att du har focken på det vanliga främre förstaget. Det betyder att du (och tydligen även Bertil) har en avsevärt mindre skotvinkel än normalt. Tappar båten verkligen inte fart när ni hårdskotar dem? Vi har ju vår fock på ett löstagbart inre förstag.
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav Wern Palmius » lör nov 24, 2007 15:39

Hej Anders

Visst kan båten tappa fart men det är mer i lättare vindar. Om man jämför kryssbog med full genua upplever vi att farten är densamma. Detta kanske beror på att båten kränger avsevärt mindre vilket ju ger mindre våt yta.

Hälsningar

Wern, K25 Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron