trälim

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

trälim

Inläggav Lars » ons apr 28, 2004 14:33

Hej! Har en fråga ang trälim,Ska limma teakplugg och div andra teakprylar och undrar om nå'n vet vilken typ av trälim som ska användas på feta träslag typ teak? vill inte se pluggarna krypa ut efter en sommar!!



Lars.
Lars
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 29, 2004 16:28

Inläggav arngrimur » fre apr 30, 2004 08:36

Pröva att titta på http://www.hjertmans.se



De har ett brett utbud av allehanda båttillbehör. kanske hittar du något där.
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Trälim

Inläggav Ariane » sön maj 23, 2004 00:03

Hej Lars.

Teakpluggar limmar Du säkert med Cascol trälim ute. Cascol finns i lämplig förpackning 0,75 lit och räcker länge. Se inredningen i båten som "ute" därför denna kvalitet. Det finns även Casco Trälim Polyuretan D3 (och en massa andra fabrikat), vilket härdar med vatten men det är mkt krångligare att använda, även om resultatet blir starkare. men på en träplugg.... Cascol köper Du i färghandeln, ca 100 kr.



Tips. Efter borrning av hålet Du skall plugga, dammsug, doppa spetsen på en trasa i T-sprit eller Aceton och torka ur hålet, låt torka. Pluggarna brukar jag doppa i T-sprit, oftast Aceton. Avdunstningen av lösningsmedlet sker inom ca 10 - 15 min. OBS, vid arbete med Aceton, använd mask med gasfilter!

Jag trycker in en klick lim i hålet och lite grand på pluggen. Knacka in pluggen försiktigt men bestämt snabbast möjligt, <2 min. När pluggen är fixerad, torka av överflödigt lim runt pluggen direkt (eller vänta tills limmet har härdat <30 min och skär bort med en vass kniv), låt torka / härda i min 12 tim innan du börjar att mejsla ner den.



Övrigt. Limning av lister, skarvning av skivor och material under belastning kräver Polyuretanlim eller Epoxy.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron