Revningssystem

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Revningssystem

Inläggav OlofStenlund » fre aug 17, 2007 22:04

Jag som många andra har det traditionella snabbrevet på storseglet. Jag har två rev. Vid bommens fäste vid masten sitter två krokar och revlinorna fäster jag i clamcleats på bommen närmast masten. Detta fungerar bra men jag börjar önska mig möjligheten att reva från sittbrunnen. Då måste ju fall och revlinor dras ner över rufftaket till sittbrunn och ett system med samma revlina för både hals- och skothorn skapas. Kan också tillägga att jag inte har någon fallvinsch till storen utan ett nedhal, dvs bommen sitter på skena. Detta får också ändras så att bommen fixeras.

Hur andra Allegroägare kan ha löst detta är jag nyfiken på innan jag gör något.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Revning

Inläggav Bertil Ågren » lör aug 18, 2007 16:52

Hej, om du tittar på Benn's hemsida finns en bra skiss på hur man kan göra. Gå till Mast och bom/singelrevbommar.
Hälsningar
Bertil Ågren
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Revningssystem.

Inläggav Anders Lamrén » lör aug 18, 2007 17:46

Hej,
På vår 33-a har vi valt att reva halshornet vid masten och skothornet från sittbrunnen. Det vi har neddraget dit är 3 rev, kicken och uthalet. För detta har vi två skotwinchar på vardera sidan om nedgångsluckan. För om dem sitter avlastare. Revlinorna har vi löpandes på undersidan av bommen, helt åtkomliga. De leds ner till sittbrunnen via brytblock. Vi har valt att låta revlinorna gå ner relativt vertikalt i förh. till skothornen. (Vi kan lätt ändra denna vinkel) När skothornet är nästan nere vid bommen krokar vi om vårt enda uthal till det aktuella skothornet. Vi har en enorm utväxling i uthalet, dels via en talja inne i bommen och dels via winchen. Revtamparna drar i stort sett enbart nedåt, uthalet akterut. Med detta vinner man att man kan trimma formen på det revade seglet lika bra som ett orevat segel, helt oberoende av spänningen i storskotet.
Hälsningar,
Anders Lamrén A-33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Inläggav Björn » mån okt 01, 2007 15:44

Även jag har byggt om revsystemet i sommar, men jag drog alltsammans till brunn.
Två tampar per rev, en för mastliket och en för akterliket. Winch och avlastare för akterliket, används även för att trimma seglet efter revning.
Tampen för mastliket behöver inte plats på winchen, bara en kipknap, man sträcker med fallet när allt annat är klart.
Jag har två rev i seglet, så det blev en uppsättning på var sida om luckan, vad jag skulle göra med ett eventuellt tredje vet jag inte, men jag vill nog i vart fall inte upp till masten, när det är dags att ta nummer tre.

Metod: Lossa storskot, ta hem akterliksrevtampen tills bommen är uppe vid revlöddran, lås i avlastaren. Lossa storfallet, dra ner med matlikstampen så långt det går, lägg fast. Sträck upp mastliket med fallet på winchen, lås det också, skota hem och trimma seglet med aktre revtampen på winchen. Tid 0.5 till 1 min.

Slå ut rev: gör allt i omvänd ordning.

Eftersom jag har storfall dirk, gennackerfall, båda reven, kick, uthal, cunningham, genuafall och reserv nerdragna blir det en hel del snören i förkant av brunnen, men det räknar jag med att lösa med två fackindelade påsar på skottet, en på var sida om nergången.

I vart fall behöver jag inte längre dra mig för att ta in eller slå ut ett rev, så nu blir det gjort i rättan tid.

En sista randanmärkning: Om man använder revsejsingar för att knyta in den överblivna segelduken, kan det var klokt, åtminstone om det handlar om längre tider, att dra en extra tamp genom aktre revlöddran och runt bommen, gärna två varv, dra till och knopa fast. Annars kan man få seglet sönderslitet, om revbroken, tampen till winchen, nöts av.
Björn på Bonita, K25 S209
Björn
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2005 12:38

Nerdragna linor, rev mm.

Inläggav Ariane » sön okt 14, 2007 14:27

Hej.
På en tidigare båt av annat fabrikat, hade jag en Seldénrigg. Masten genomgående. Mellan den nedersta delen av masten och däcksbeslaget, monterat i och runt masthålet, fanns tie-rods.
Med tanke på de ganska stora vertikala krafter, som kan utvecklas på däcket närmast masten vid nerdragna fall, revlinor, uthal mm, undrar jag om inte någon form av avlastning under däck är tillråderligt även på en Allegro 33:a.

Inför köp av en modernare bom och utbyte av den vanliga kicktaljan, i en förlängning även nerdragna fall mm, kan det vara intressant att få höra hur andra har löst frågan om tie-rods.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron