Hej igen.
Först, för att det skall vara lättare att se placeringar och likn framför sig. Båten är en Allegro 33.
Till hedgehog kan jag säga, att min tidigare fotogenspis fungerade till "nästan" belåtenhet innan jag började att byta ut de slitna delarna. Varför då byta? Jo, Jag upplevde att det var glapp i mekanismen, som reglerade lågornas intensitet. Innan jag började experimentet hade jag även vidtalat personer, som hade kunskap i ämnet. Dessa informerade mig om att det var lämpligt att byta,
just för att det som senare hände, inte skulle hända!
Beträffande hanteringen av avstängningskran på andra sidan sittbrunnen, så kan jag rekommendera den fjärravstängning, vilken även tidigare varit omnämnd i AllegroNytt av Anders Lamrén. Den plus mkt till finns att beskåda i de produktlistor jag sänder med i form av hemsidor. Mkt att lära och fundera över.
Placeringen av gasflaskorna är det större problemet, upplever jag. Idén med att montera dessa i SB aktre kistbänk är att det utrymmet, i mitt fall, passar bra beträffande storlek för två st P6:or, förutom att just luckans öppning är något för smal. Idag användes det som förvaring av diverse linor, skot och förtöjningsmaterial. Allt detta kan flyttas. Jag har även funderat på BB sidans aktre utrymme, som Du Bouquet har. Men frågan är om det inte blir för tungt med tanke på vindroder på ca 22 - 25 kg, vilket dessutom hänger 50 cm akter om pushpit (Monitor). Jag håller med dig om att vid en längre segling bortom horisonten kan nog en placering av större flaskor på däck bli aktuell. Jag har lyssnat på ett föredrag där ett långseglande par, hade 3 st P11 på akterdäck. Det var en mkt lämplig placering när solen gassade på eftersom flaskorna då började att läcka!
Det där skåpet Du talar om, kan Du utveckla det lite mer, frågas?
Eftersom vi ändå talar om placeringar, var har herrarna monterat sina batterier? Orsaken till frågan, vilken säkert inte är den sista, är att jag under flera år långsamt bygger om båten efter ett motorbyte och mkt annat. Ett problem jag fick med den nya motorn, är att kravet på startkapacitet kräver minst 100 Ah. Alltså ett större batteri.
http://www.alde.se/ .
http://www.fogas.se/ .
Mvh / Carlmagnus,
S/Y Ariane.