Gasolinstallation

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Gasolinstallation

Inläggav hedgehog » tis maj 15, 2007 19:22

Vårt Optimus fotogenkök börjar sjunga på sista versen.
Måste därför börja fundera på en lämplig gasolinstallation. Båten har haft Optimus sedan den var ny, så det finns inget att utgå ifrån.
Det är främst arrangemanget kring flaskans placering (med fastsätting, dränering osv) jag är lite osäker på.
Det finns ju gott om utrymme i kistbänkarna men de är så djupa så det måste väl till nån form av hylla eller skåp?
Skulle vara jättetacksam för lite tips om hur andra har löst det. Gärna med bilder! Båten är en Allegro 33.

mvh,
/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav hedgehog » tis maj 15, 2007 21:51

Om man nu öht ska ha gasol?
Tänker man sej utanför Norden verkar det vara svårt att få tag på gas/fylla på svenska flaskor.
Kanske ska man renovera upp det gamla Optimusköket i stället?
Synpunkter på detta mottages också tacksamt!

/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav Johansson_Onsala » ons maj 16, 2007 09:14

[quote="hedgehog"]Om man nu öht ska ha gasol?
Tänker man sej utanför Norden verkar det vara svårt att få tag på gas/fylla på svenska flaskor.
Kanske ska man renovera upp det gamla Optimusköket i stället?
Synpunkter på detta mottages också tacksamt!

/P[/quote]
Jag tog ur ett gasolkök ur vår Allegro 27 och satte in ett spritkök istället.
Det var enklare än att gör om gasolinstallationen på rätt sätt.
Ett problem, iaf i vår båt, är att inga stuvutrymmne är täta mot kölsvinet.
Man hade behövt ställa flaskan i en gasolhink på en hylla högt i ett stuvfack och sedan dränera hinken över vattenlinjen. Svårt att få till måtten. Origoköket fungerar alldeles utmärkt.
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav hedgehog » ons maj 16, 2007 16:59

[/quote]
Jag tog ur ett gasolkök ur vår Allegro 27 och satte in ett spritkök istället.
Det var enklare än att gör om gasolinstallationen på rätt sätt.
Ett problem, iaf i vår båt, är att inga stuvutrymmne är täta mot kölsvinet.
Man hade behövt ställa flaskan i en gasolhink på en hylla högt i ett stuvfack och sedan dränera hinken över vattenlinjen. Svårt att få till måtten. Origoköket fungerar alldeles utmärkt.[/quote]

Ja, det var precis det jag tänkte när jag skrev det första inlägget. För att få ett vettigt fall från hinken till genomföringen måste den (hinken) hamna rätt högt upp i facket. Synd att spärra av öppningen till stora, fina fack. Men kanske har nån löst det på ett smart sätt?
Efter att ha tänkt igenom "flaskproblematiken" (gasolflaskor, alltså :-)
utomlands är det kanske inte så dumt att behålla fotogen. Frågan är då om man ska reparera ett gammalt Optimus eller satsa på ngt nytt. Nån som känner till andra fabrikat än Blakes Taylors (tyvärr utanför budgeten)? För Optimus tillverkas väl inte längre?

/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav Ariane » tor maj 17, 2007 15:33

Hej.
Inför sommarens långfärd 1995 gjordes en renovering av min dåvarande spis med ugn, en Optimus, som då var nio (9) år gammal. Brännarna byttes ut, nya packningar och andra mindre detaljer ersattes också. Kvällen innan avresan provkördes spisen enligt alla konstens regler, såsom vi alltid tidigare hade använt oss av spisen.

Så nära en total eldsvåda i båten har jag aldrig varit förr eller senare!! Inte ögonblickligen men några minuter efter det att brännarna hade blivit varma, flammade lågor plötsligt upp till underdäck och spisens reglage hade ingen funktion alls. Den våta skurtrasan, alltid till hands vid bruk av spisen, räddade situationen.
Innan jag startade spisen hade jag fyllt på med fotogen, pumpat upp trycket och sedan väntat för att se om det fanns något läckage. Nej, inget. Samtliga utbytta delar var avsedda för aktuell spis och i original, köpta av välkänd båtvarukedja. Att fotogen måste ha läckt ut och förgasats en annan väg än den tänkta, är nog säkert. När spisen och brännarna kallnat, monterades hela konstruktionen (spisen) bort och skrotades per omgående.

Dagen efter, köptes ett spritkök med två lågor. Origo-spisen rekommenderades i butiken och flera flaskor Tenolsprit inköptes. Detta fungerade ungefär som det gamla stormköket men även här uppstod snart svårigheter men av ett annat slag. Längre uppvärmningar, t ex att koka potatis kan ge problem om inte spritkassetten är nyligen påfylld, eftersom det är farligt att fylla på en uppvärmd kassett med tanke på brand. Nu hade vi två kassetter, eller 1 + 1 st, alltså endast en kassett i taget kan användas! Nu lagar vi mat under gång, vilket resulterar i att ibland måste en tom och avsvalnad kassett fyllas på ute i sittbrunnen med brandfarlig sprit. Förekommer det sjö och hårdare vind vid tillfället eller under en nattsegling, då blir det ingen påfyllnad av bränsle, i stället kalla konserver och mackor! Det går naturligtvis att planera hanteringen men....
Nu är det inköpt en rostfri spis med ugn och två lågor på toppen. Frågan är redan tidigare ställd. Var skall gasflaskorna förvaras? Jag funderar på att bygga en hylla i en sittbrunnskista, plats för två flaskor. Facket skall plastas från insidan med glasfiberväv för att få det gastätt runtom och nedåt. En liten bordgenomföring monteras i botten av lådan och en lämplig slang ut till naturen, okänt var. En P6 eller P11 (10) är något för vid / bred för att komma ner genom lucköppningen i SB aktre fack. Det krävs >300 mm öppning. Kanske måste lucköppningen vidgas något genom att såga ur nederkanten in mot sittbrunnen några centimeter. Detta blir då en egen liten lucka. Jag har sett en snarlik konstruktion på en större amerikansk hemsida, där man även beskrev tillvägagångssättet att bygga lådan.
Beträffande gasflaskors anslutningar, så finns det ett antal övergångar att köpa. Utanför Sverige förekommer vanligen en gasflaska, vilken kallas för "campingflaska" som är mindre än P6 och P11. Mycket om detta finns att läsa på ALDEs hemsida. Likaså hos Gasolgruppen. Fogas i Sthlm är även bra att tala med.

Ja, detta var ett litet bidrag från livet ombord och till diskussionen.

MVH, Carlmagnus.
S/Y Ariane.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav hedgehog » tor maj 17, 2007 16:01

Oj, oj! Det där låter minst sagt dramatiskt. Nog har det hänt nån gång att vi fått en hög gul låga isf den vanliga blå men det har då berott på för kort förvärmning.
Faktum är att vi varit nöjda med fotogen hittills. När vi köpte båten i våras var vi helt inne på att byta till gasol. Nu var det ju en hel del annat att fixa så det hanns aldrig med då. Vi använde det alltså hela förra sommaren utan problem, det var bara ena brännaren som var lite mer svårtänd. Den har nu pajat helt. Det var alltså anledningen till mitt första inlägg.
När väl köket är tänt ger det jämförbar effekt och bekvämlighet som gasol men man slipper bekymra sej om läckande slangar och rör. Man slipper också (den oftast blöta) promenaden ut i sittbrunn för att stänga huvudkranen.
Spritkök hade vi i vår första båt och det vill vi inte ha av samma skäl som du nämnt. Dessutom är versionen med ugn ohygglig att se på!
Har nu beställt en ny brännare och snabbtändare så det ska väl klara sej över sommaren.
Sen får vi väl se om det blir en helrenovering (förhoppningsvis utan brandkår) eller en ny spis.
Tips på nya fotogenspisar mottages tacksamt!

/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Gasolinstallation

Inläggav Bouquet » lör maj 19, 2007 11:34

Hej
På min Allegro 33 sitter 1st 6kg flaska i ett specialskåp högst uppe under skarndäck i BB kistbänk. Det är lite jobbigt om man skal byte flaska mitt ute på havet i rullande sjö så om jag skulle åka på långfärd skulle jag placera 2 x 11kg utanpå akterpulpit och förlänga slangen dit. Vi står inte ut med lukten från spritköken och fotogen kan vara lika svårt att få tag i som gasol. Man kan tillverka en slangkoppling med olika anslutningar för olika länder har jag hört. jag har inga foton just nu men kan skicka senare.
Lycka till
John Petersen
Bouquet
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 01, 2006 18:39
Ort: Vimmerby

Inläggav Ariane » lör maj 19, 2007 23:04

Hej igen.
Först, för att det skall vara lättare att se placeringar och likn framför sig. Båten är en Allegro 33.

Till hedgehog kan jag säga, att min tidigare fotogenspis fungerade till "nästan" belåtenhet innan jag började att byta ut de slitna delarna. Varför då byta? Jo, Jag upplevde att det var glapp i mekanismen, som reglerade lågornas intensitet. Innan jag började experimentet hade jag även vidtalat personer, som hade kunskap i ämnet. Dessa informerade mig om att det var lämpligt att byta, just för att det som senare hände, inte skulle hända!

Beträffande hanteringen av avstängningskran på andra sidan sittbrunnen, så kan jag rekommendera den fjärravstängning, vilken även tidigare varit omnämnd i AllegroNytt av Anders Lamrén. Den plus mkt till finns att beskåda i de produktlistor jag sänder med i form av hemsidor. Mkt att lära och fundera över.

Placeringen av gasflaskorna är det större problemet, upplever jag. Idén med att montera dessa i SB aktre kistbänk är att det utrymmet, i mitt fall, passar bra beträffande storlek för två st P6:or, förutom att just luckans öppning är något för smal. Idag användes det som förvaring av diverse linor, skot och förtöjningsmaterial. Allt detta kan flyttas. Jag har även funderat på BB sidans aktre utrymme, som Du Bouquet har. Men frågan är om det inte blir för tungt med tanke på vindroder på ca 22 - 25 kg, vilket dessutom hänger 50 cm akter om pushpit (Monitor). Jag håller med dig om att vid en längre segling bortom horisonten kan nog en placering av större flaskor på däck bli aktuell. Jag har lyssnat på ett föredrag där ett långseglande par, hade 3 st P11 på akterdäck. Det var en mkt lämplig placering när solen gassade på eftersom flaskorna då började att läcka!
Det där skåpet Du talar om, kan Du utveckla det lite mer, frågas?

Eftersom vi ändå talar om placeringar, var har herrarna monterat sina batterier? Orsaken till frågan, vilken säkert inte är den sista, är att jag under flera år långsamt bygger om båten efter ett motorbyte och mkt annat. Ett problem jag fick med den nya motorn, är att kravet på startkapacitet kräver minst 100 Ah. Alltså ett större batteri.

http://www.alde.se/ .
http://www.fogas.se/ .

Mvh / Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav hedgehog » sön maj 20, 2007 21:06

Hoppas jag lyckas bättre med min fotogenrenovering...
Då får jag mer tid att tänka över detta svåra ämne tills det blir helt nödvändigt att göra ngt radikalt. I mitt fall är ena brännaren helt paj så jag har inget val än att börja pula med det. Annars gäller "If it ain't broken, don't try to fix it"!
Vad gäller batteri så sitter våra (3x75 Ah) under stickkojens huvudände. Inte världens bästa placering kanske men så var det när vi köpte båten. Kommer att gå igenom elsystemet ordentligt framöver och då blir det kanske en annan placering.
Kölsvinet vore ju bra ur viktfördelningssynpunkt men jag gillar inte riktigt att ha batterier på ett ställe där det kan hamna mycket vatten om man har otur.

/P
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav Ariane » tor maj 24, 2007 10:59

Hej hedgehog.
That's right. "If it ain't broken, don't try to fix it"! Min gamle Far försökte i mina ungdomsår att "informera" mig i enlighet med ditt citat. Men eftersom jag då "alltid visste bäst!" fastnade inte ordens betydelse. Numera försöker jag (ibland) att tänka först.....

Från spis till batterier och elinstallation.
Under flera år har jag långsamt byggt om båten. När jag köpte båten -92 satt två 75 Ah batterier för start, direkt bakom motorn. Vid laddning gasade dessa något och avgaskröken och annat järn intill, var markant anfrätt av rost jämfört med andra delar på motorn. Placeringen av batterierna var felt felaktig. Hushållsbatteriet (1 st) stod i ett bingfack BB snett framför masten.
Efter motorbytet byggde jag en ställning för montage av 4 st 75 Ah batt i kölsvinet, strax framför motorn men gillade aldrig placeringen just pga risken för vatten. Stickkojen var upptagen, tänkt att innehålla en Vetustank för färskvatten på 100 liter. Efter mkt snickrande visadet det sig att tanken dessvärre inte får plats pga av att Vetus numera har ändrat på måtten något. Tanken är för hög. Kanske kan jag nu få plats med åtminstone 2 st batterier i stickkojens främre ända? De andra två (jag önskar 4 st batt för hushåll) plus ett längre/större startbatteri, har jag planerat att ha på en kraftig platta i botten på segelboxen. Det blir lite, minst sagt, otympligt eftersom det även skall byggas en låda runt dessa med anslutning för avluftning och lufttillförsel. Tyvärr blir segelboxen nu delvis förstörd!?
Beträffande övrigt elsystem så byter jag ut varje gammal ledning mot en grövre dimension och med förtenta ledare. Lite dyrare men mkt bra. Säkringspanel, plintar mm blir Blue Sea system. Laddningssystemet, när allt är färdigt, blir 2-poligt. Alltså, vid motorgång är motorblocket galvaniskt frånskilt från batteriminus. Endast vid start är batt minus anslutet till motorblocket.

Var vattentanken slutligen hamnar, ja det vet jag inte. I främre delen blir det för tungt.
Det är ett stort arbete att bygga om en befintlig båt när skott och inredning redan är på plats!

Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Leif & Gun » ons jun 13, 2007 19:11

Vi hade liksom du en Optimus spis med ugn, faktiskt en av de allra först tillverkade om jag är rätt underrättad. När den började bli "skraltig" så tog vi beslutet att installera en gasolspis med ugn. Det gjorde jag för cirka 5 år sedan och det har gått felfritt sedan dess.
Jag valde att placera 2-kilos tuber i ankarboxen längst fram. Den är redan dränerad så det blev inget problem. Jag tog sedan kopparrör och drog inuti ett flexibelt elrör, oskarvat från ankarboxen, ner under kojerna i förpiken, vidare på en stringer fram (eller bak) till spisen där jag avslutade med en manuell avstängningskran och slanganslutning. I ankarboxen monterade jag läckindikator - och något som jag bedömer som mycket viktigt - en magnetventil. Så fort man inte använder köket så kan man slå av ventilen och det är detsamma som att alltid stänga kranen vid flaskan.
Vi har sedan ett par extra 2-kilos flaskor med ombord, likaså stuvade i ankarboxen. De skall förankras liksom den aktiva flaskan.
Vi är mycket nöjda!

Hälsningar

Leif & Gun
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron