Roderbeslag på 27:an

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Roderbeslag på 27:an

Inläggav OlofStenlund » lör mar 03, 2007 23:18

Jag har funderat på hur infästningen av roderbeslagen egentligen har gjorts. Min 27:a (nr 143) har tre helt släta beslag som är försänkta i akterstam och roder. När man slipar bottenfärg kan man se att de rostfria beslagen är fastsatta med kopparbult! Förmodligen är hålen i beslagen koniska (försänkta) och antagligen är väl då kopparbulten slagen på båda sidor så att den fyllt ut försänkningarna. Jag har aldrig sett tecken på att det skulle vara något fel eller att det korroderat. Men nog skulle det kännas bättre att ha genomgående rostfri bult. Det är ju inte svårt att byta detta, men innan jag eventuellt gör det skulle jag vilja höra om någon känner igen beskrivningen och kanske vet något om konstruktionen. Fin och slät yta är det i alla fall, men kan det finnas risk för korrosion på kopparbulten inne i laminatet? Att det inte skulle tränga in vatten är väl ganska osannolikt. Båten är varvsbyggd 1971.
Olof Stenlund
K25 S 143 Filippa
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Re: Roderbeslag på 27:an

Inläggav svenol » ons mar 07, 2007 22:55

OlofStenlund skrev:Jag har funderat på hur infästningen av roderbeslagen egentligen har gjorts. Min 27:a (nr 143) har tre helt släta beslag som är försänkta i akterstam och roder. När man slipar bottenfärg kan man se att de rostfria beslagen är fastsatta med kopparbult! Förmodligen är hålen i beslagen koniska (försänkta) och antagligen är väl då kopparbulten slagen på båda sidor så att den fyllt ut försänkningarna. Jag har aldrig sett tecken på att det skulle vara något fel eller att det korroderat. Men nog skulle det kännas bättre att ha genomgående rostfri bult. Det är ju inte svårt att byta detta, men innan jag eventuellt gör det skulle jag vilja höra om någon känner igen beskrivningen och kanske vet något om konstruktionen. Fin och slät yta är det i alla fall, men kan det finnas risk för korrosion på kopparbulten inne i laminatet? Att det inte skulle tränga in vatten är väl ganska osannolikt. Båten är varvsbyggd 1971.
Olof Stenlund
K25 S 143 Filippa


Hej Olof. Jag har noterat det du säger; att det torde vara koppar i niten till roderbeslagen, ty det finns en ärg-grön skiftning i bottenfärgen där intill på min 27a. Jag har heller inte sett några brister där, så rostfritt tycks kunna leva ihop med koppar (Mässing går ju inte alls bra där). Så det är väl bara att avvakta och hålla koll. //Sven-Olov i K25 S111.
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron