Spygatter på Allegro-33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Spygatter på Allegro-33

Inläggav Anders Lamrén » mån feb 05, 2007 20:28

Hej,
Jag kommer här in på ett ämne som har mycket att göra med båtens säkerhet. Därför skulle jag vilja att så många som möjligt kan ta sig tid och svara på följande frågor och sända svaren till mig per mail. Jag tänker sedan skriva en artikel om detta i Allegro Nytt.

1. Mynnar spygatterna under eller nära vattenlinjen? Om nej-sluta här,eftersom du då antagligen har spygatterna direkt genom fotlisten, om ja gå vidare. (Du kan dock informera mig om detta, men det här är ju en säker konstrukton).
2. Löper slangarna i inplastningar på skrovets insida, eller kan man se slangen löpa fritt där?
3.1.Om inplastade: Är det bara ett hål i skrovet och fastplastad rörkrök på insidan? I så fall kan man antagligen känna en skarv vid skrovets insida, eller sitter det någon skrovgenomföring på utsidan vid varje spygatthål?
3.2. Om inplastade: Kan man se en slang uppifrån i mynningen på spygatten? Hur ser den i så fall ut?
4. Om slangarna är synliga på insidan: Hur är skrovgenomföringen gjord, samt hur är slangen ansluten upptill?
MVH, Anders Lamrén, lamren@telia.com
Anders Lamrén
 

Inläggav Leif & Gun » sön feb 11, 2007 10:37

Hej!
Jag hade från början de små spygatterna som anslöts med gummislangar från däck till genomföringar strax ovanför vattenlinjen. Slangarna var inplastade med distansmaterial så att de löpte lodrätt från däcksgenomföringen.
Konstruktionen, och framför allt 1/2 eller 3/4 slangar i kombination med en 90-graders böj före skrovgenomföringen gjorde att det ständigt fick göras rent med ståltråd eller liknande.
Jag ledsnade på detta och gjorde en 1 1/2" genomföring med armerad plastslang vilket fungerat utmärkt. Jag kompletterade med en 1 1/2" längst akterut vilken anslutits till samma genomföring som länspumpen. Den sitter cirka 40 cm ovanför vattenlinjen.
Jag har nu skaffat kulventiler som jag skall skruva dit före sjösättningen eftersom det enligt säkerhetsbestämmelser skall finnas sådana på samtliga genomföring som sitter upp till 200 mm över vattenlinjen. Dessutom så lutar ju båten.
Jag har övervägt att ta upp en ytterligare däcksgenomföring mitt för sittbrunnen då det gärna ställer sig lite vatten där.

Hälsningar

Leif Eriksson K45 S67
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Spygatter på Allegro-33

Inläggav Anders Lamrén » sön feb 11, 2007 17:13

Hej Knut och Gun,
Bra att ni fick bort de ursprungliga. 1 1/2 tum var ju häftigt. Har ni mässingsgenomföringar genom skrovet följt av en rörkrök och sedan 1 1/2 tum armerad slang upp? Hur har ni ordnat genomföringen genom däcket? Är det också 1 1/2 tum mässing? Har ni 3 sådana på varje sida?
MVH Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav Leif & Gun » sön feb 11, 2007 22:41

Hej igen!
Det var Leif & Gun, annars var det rätt.
Vi har 1 st 1 1/2" på var sida plus en akterut bakom akterluckan. Vi har mässingsgenomföringar ovanför vattenlinjen med böjar samt plastslang upp till däck där det också sitter däcksgenomföring i mässing. (Standard med sil). Jag ledsnade på de gamla smala och plastade igen den främre och den aktre genomföringen och behöll den som sitter mitt för pentryt och under navigationsbordet. Som jag sa tidigare så överväger jag att koppla till en (kanske något mindre) genomföring på den "gamla" aktre då det gärna ställer sig vatten i det området vid motorgång bl a.

Hälsningar

Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Spygatter på Allegro-33

Inläggav Anders Lamrén » mån feb 12, 2007 19:50

Hej igen Leif! och Gun,
Förstår inte var jag fick Knut ifrån. OK nu förstå jag hur ni gjort. Det verkar rejält men som ni har sett så behövs även ett par längre akterut. Där borde det väl räcka med slang innerdiam. 25mm, dvs 1 tum.Observerade att ni även har en dränering akter om akterluckan. Jag kan nämna att en sådan är ovärderlig för oss som fryser in båten i isen på vintern. Eftersom vår aktre mynnar på skrovsidan några dm under däck fungerar den som dränering av smältvatten från däck när de andra är tilltäppta av is. Den aktre är även bra när båten står på land med någon lutning akteröver. Då dräneras också däcket perfekt genom den. Annars tar det även då vägen in genom akterluckan om inte den är 100 % tät. Till sjöss kanske den aktre inte är så nödvändig (enligt min erfarenhet).
Som sagt, bra att ni plastade igen de ursprungliga. De är, tycker jag, en ren felkonstruktion. Man har ju noll koll på hur mycket vatten som sakta fyller upp plastgarnityret på insidan. Övervintrar man sedan båten i isen kan ju vem som helst räkna ut vad som kan hända. Det borde kunna spränga även om båten står på land.
MVH
Anders Lamrén K45 S46
Anders Lamrén
 

Spygatter

Inläggav Bouquet » sön feb 25, 2007 18:40

Jag har några små(ca22mm) hål i däcket kopplade till inplastade slanger, men som jag förstår det så rekommenderar ni att byta dessa mot större mässing?? varianter. Att dom ska vara större är väl ok men mässing borde vara förbjudet på en båt som ska vistas i saltvatten, jag tycker det är brons som gäller. Jag har set en lösning där man samlade alla i ett RF 1½ tumm utsläpp med kulventil. Det är trots allt bättre än mässing, finns det några ritninger på alternativ lösninger?
John Petersen
Bouquet
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 01, 2006 18:39
Ort: Vimmerby

Spygatter på Allegro-33

Inläggav Anders Lamrén » mån feb 26, 2007 10:30

Hej Bouquet,
Du har antagligen den "vanliga" lösningen. Jag anser att de är undermåliga eftersom de innehåller för många ställen som kan läcka, och läcker det kan det ske "i smyg" innanför tunna inplastningar med bl.a.sönderfrysning som en tänkbar konsekvens. Vi har nästan alla skrovgenomföringar i syrafast stål inklusive alla spygatterna. Dessa (Tre på varje sida) är gjorda med 30 mm syrafasta rör (innerdiam. 26) som går upp en bit ovanför första stringersen ovan vattenlinjen. Där förtsätter kraftig aramerad slang med innerdiam. 25 till ett kopparrör m. ytterdiam. 25 som går genom däcket. Vi tog koppar där bl.a. för att kunna "kraga" det snyggt på ovansidan. Den tjocka armerade slangen kunde efter värmning träs på 30 mm röret. På skrovets utsida mynnar de i 3 mm fastsvetsade syrafasta plåtar som dragits fast med fyra M6 bultar. På insidan sitter motbrickor och muttrar. Eftersom rörböjarna innanför skrovet har en innerradie på cirka 8 cm fastnar sällan något där.
Beträffande kranar, speciellt kulventiler finns mycket att säga, men det kan vi ta i enn annan tråd. Att samla alla spygatterna i ett gemensamt utlopp avråder jag bestämt från. De blir antagligen fullständigt ömöjliga att rensa, samt att avrinningen antagligen blir ineffektiv.
MVH,
Anders Lamrén K45 S46
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron