Glasfiber sprayhood

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Glasfiber sprayhood

Inläggav Bouquet » ons okt 25, 2006 19:12

Finns det någon som har ritningar/former för bygge av hård sprayhood har set många OE 32 med sådan och även någon Allegro 33.
John Petersen
K45, Bouquet
Bouquet
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 01, 2006 18:39
Ort: Vimmerby

Inläggav Ariane » sön okt 29, 2006 15:39

Hej Bouquet!
För några år sedan hade jag själv samma frågeställning efter att ha sett några båtar med hård sprayhood / doghouse samt bilder på densamme. Efter letande i gamla AllegroNytt, hittade jag så namnet på personen, vilken ligger bakom konstruktionen passande till Allegro 33:an.

För att göra historien kort; Han tillverkar inte längre några sprayhood, det finns inga ritningar, det finns ingen form kvar för fortsatt tillverkning. Men däremot berättade han för mig hur han hade gått tillväga. Ungefär enligt följande:
1. Tag din gamla sprayhood av väv och använd den som mall. Spänn upp den så hårt Du kan och törs på dess ordinarie plats. Om det blir en grop på toppen, fyll upp den med papier-maché men se till att Du får en slät / plan yta uppåt, eventuellt spackla.
2. Täck ”fönsteröppningarna” med väv eftersom fönsterplasten annars riskerar att smälta eller krulla ihop sig av polyestern och påverka slutresultatet.
3. Lägg sedan glasfiberväv indränkt med polyester över hela den ordinarie sprayhoodens yta, rolla lätt med en räfflad alu-roller så att glasfibervävens skarvar går i varandra och polyestern fördelas. Det svåraste området att plasta är anslutningen framför nergången till salongen, vid luckgaraget och överbyggnaden samt delarna, som ansluter mot sittbrunnens främre yttersidor.
4. Efter härdning har Du en tunn form, som det går att arbeta vidare med. För att dämpa solvärmen har han även plastat in en 15 –20 mm tjock divinicell / bonycellskiva på toppen av den nya formen. För att staga upp de vertikala ytorna mellan ”fönster”- öppningarna, har han plastat in smala VP-rör.
5. Vid samtalet framgick det inte hur han hade fått den plastade formen att släppa från den ursprungliga sprayhooden / väven. Troligen hade han använt någon form av formvax, annars hade nog underlaget suttit fast för alltid!
6. Innan hål sågas för ”fönster”- öppningar, klipp mallar av pappkartong. För att sb och bb öppningar skall se likadana ut, använd samma form men spegelvänt.

Tips. Det finns olika sätt att montera ”fönsterglasen” . Direkt skruvade i plasten eller monterade i ramar. Använder man sig av ramar finns det ett företag i västra Sthlm som tillverkar sådana av metall. www.vattenskarning.se . Tänk också på vad för material Du väljer att ha som ”fönster”. Några har en väldig utvidgningskoefficient och kan spricka vid stum montering. Det finns skrivet en del om detta på nätet.

Jag har senare själv lyckats få tag i en plastad sprayhood, vilken ursprungligen kommer från ovanstående konstruktion. Av tjockleken att döma ser det ut som om den är plastad med 5 – 6 lager 450 g/m2 glasfiberväv.

Väljer man att låta tillverka hela sprayhooden / doghouse i plåt, finns det flera bilder här. http://hem.passagen.se/weckforz/discovery/index.htm .

Ja, det var det hela. Hoppas det gav någon vägledning.

Carlmagnus, KR45 S95.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Sprayhood

Inläggav Bouquet » mån okt 30, 2006 14:17

Hej
Tack för info jag letar vidare men har lite ideer omhur jag skal lösa det
MVH
John Petersen
Bouquet
John Petersen
Bouquet
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 01, 2006 18:39
Ort: Vimmerby

Inläggav Leif & Gun » mån feb 26, 2007 18:40

Hej!
Den snyggaste sprayhooden i "glasfiber", nej det är rutor med sprayhoodtak och sidor, har Stig-Arne och Erna Enoksson från Oxelösund. Jag har några bilder som visar hur den ser ut men jag är osäker på hur jag kan bifoga dem. Skicka mig ett mail så skall jag skicka dem direkt om det inte fungerar via frågespalten.

Hälsningar

Leif & Gun

mailto: leif.gun.eriksson@swipnet.se
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re:

Inläggav uhuru33 » sön maj 08, 2011 12:13

Leif & Gun skrev:Hej!
Den snyggaste sprayhooden i "glasfiber", nej det är rutor med sprayhoodtak och sidor, har Stig-Arne och Erna Enoksson från Oxelösund. Jag har några bilder som visar hur den ser ut men jag är osäker på hur jag kan bifoga dem. Skicka mig ett mail så skall jag skicka dem direkt om det inte fungerar via frågespalten.

Hälsningar

Leif & Gun

mailto: leif.gun.eriksson@swipnet.se



Leif och Gun, denna mailadress till er fungerar ej. Kanske ni har bytt? Jag har johankarlen@hotmail.com
Jag är intresserad av dessa bilder och alla tips som kan ges angående sprayhood i glasfiber! Mvh Johan
uhuru33
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2011 21:11

Re: Glasfiber sprayhood

Inläggav seglarna » sön maj 08, 2011 20:53

Det är fler som kanske är intresserade så fråga webmaster , så visar han er hur ni ska gå tillväga......

/Seglarna
:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Glasfiber sprayhood

Inläggav uhuru33 » tis maj 10, 2011 09:45

Tack seglarna. Är vi fler som är intresserade av att bygga en bra och snygg doghouse till 33:an? Ska vi gå ihop och bygga en bra form tillsammans? Bättre än att alla står och gör en egen på var sitt håll. Sparar pengar och tid och vi kan slå våra huvuden ihop om utformningen. /Johan
uhuru33
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2011 21:11

Re: Glasfiber sprayhood

Inläggav seglarna » tis maj 10, 2011 20:18

Hej igen och tack för förfrågan. Det är roligt att det skruvas och donas med 33-orna oxå och inte bara 27an. Jag håller på med alldeles för mycket just nu " tankmätare ska in, fall dras ned till sittbrunn,nya avlastare, ny el i masten till ledlanternan i toppen, nyare gasolspis.... puh " innan sjösättning och kommer nog inte att hinna med rutor/sprayhood/targabåge till sittbrunn oxå men jag följer med stort intresse allt som sägs här på forumet varje dag. Tycker dock att det vore roligt om vi alla försöker visa med bilder och lite text nya projekt så andra kan ta del. Det är mycket riktigt som du sa att det går alltid lättare ju fler man är.... och det kan ge andra ideer som har kört fast.....
Tack åter igen,

Micke

S-38 Hållidej

:D
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron