Läckage Allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage Allegro 33

Inläggav Micke » tis feb 24, 2004 19:14

Hej!

Jag har problem med att vatten läcker in mellan däck och överbyggnad under segling med vatten på däck. Är den ultimata lösningen att plasta över från utsidan, eller finns det någon annan lösning som inte påverkar utseendet.



/Micke
Micke
 

Inläggav WaZoBia » tis feb 24, 2004 23:00

Det verkar synd att förstöra det yttre med plast, å andra sidan att skruva loss sittbrunn och resten av överbyggnaden för att täta med flexibel tätningsmassa är inte något man gör på en eftermiddag... Ser med spänning fram emot bättre förslag från andra.



MVH/Göran

WaZoBia
Senast redigerad av WaZoBia tis aug 02, 2011 15:37, redigerad totalt 2 gånger.
WaZoBia
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör feb 21, 2004 20:41

Svar; Läckage Allegro 33

Inläggav Ariane » sön maj 23, 2004 17:07

Hej!

Vattenläckage från däck kan komma in via röstjärnsinfästningarna för vant. Säkert även vid stagen men det upptäcker man inte. Vid ombyggnad i salongen upptäckte jag att isoleringen runt röstjärnsknäna / infästningen till skrovet / hade lossnat. Kontaktlimmet under isoleringen var mörkbrunt och "geggigt". När jag med ett finger smakade på järnet och limmet, så smakade det salt på samtliga ställen där limmet hade den här färgen. Kontaktlim och stål brukar inte smaka på detta sätt, alltså, läckage! Kan tätas med Sika UV uppefrån däck.

Läckage kan även komma in via förpiksluckans främre kant, så gjorde det hos mig. Det var svårt att hitta eftersom fukten gick i kanten av isoleringen. Efter flera år tröttnade jag och monterade dit en Lewmar Ocean lucka med liknande utseende som integralluckan. Mycket arbete men lönsamt.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

läckage mellan däck och överbyggnad

Inläggav John & Peter » sön jan 28, 2007 09:39

:D Hej!

Stormen tjuter och regnet piskar på oss när vi febrilt jobbar med vår Allegro 33:a på Grötö utanför Göteborg.
Vi blev igår påminda om vår läcka i fogen mellan däck och överbyggnad.
Vattnet lägger sig i "hängrännorna". Vi har även bekymmer med fukt vid bultar i för och akter där de går igenom distansmaterialet. Dyvonicellen är givetvis urfräst vid bultarna, men det läcker vid dom.

Tacksam för lösningar på detta problem, mvh John & Peter.
John & Peter
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 06, 2006 20:31

Inläggav arngrimur » sön jan 28, 2007 23:01

Har problem med läckage på vår 27:a också med läckage mellan däck och överbyggnad.

Vet inte hur det ser ut 33:orna men på vår 27:a är äverbyggnaden fastskruvad med bult som sen täckts med gelcoats.. Med åren har dessa lossat lite med följd att gelcoaten spruckit och läckage där igenom. Har inte hunnit testa denna teori fullt ut utan bara på vissa utsatta delar med bättre resultat men inte fullgott. Ska ta hand om alla dessa bultar i vår .

Att fästa och täta bultarna kanske hjälper och på så sätt slippa ta av överbyggnaden.

Berätta on ni lyckas och hur

Arngrimur
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Läckage Allegro-33

Inläggav Anders Lamrén » ons jan 31, 2007 20:49

Hej,
Låt oss koncentrera oss på skarven mellan däck och överbyggnad. På vår båt gjordes den med bultförband samt två (eller snarare tre) typer av tätningar. Utanför bultraden består den av en tätmassa av en rätt styv typ som är elastisk men som inte kan pressas ihop mer än till en viss gräns.Man lade in distansbitar av gummi för att förhindra för mycket kompression. Innanför bultraden lade vi en remsa av cirka 3x20 mm butylgummi, som är väldigt klibbig och som kan komprimeras hur mycket som helst. Detta förhindras dock av den yttre styvare tätningen och distansbitarna. Den tredje tätningen gjordes innan varje bult drogs ner sista biten dvs runt bultskallen och en bit ner i borrhålet. Varja skott är rejält fastplastat i skrov, däck och överbyggnad så man kan direkt glömma att montera av överbyggnaden. Jag vet inte om alla har gjort sammanfogningen så som beskrevs här men Aqva Båt i Nyköping rekommenderade detta sätt. Vatten kan alltså ta sig in antingen någonstans längs yttre tätningen om det hamnar i skvalrännan nedanför rutorna. Men får då vara säker på att rutorna är helt täta eftersom läckvatten från dem hamnar på samma ställe. Kommer det in enbart via bultar borde det inte kunna röra sig om särskilt mycket vatten. Vatten kan också ta sig in via tex en skylight och sedan rinna ovanför garneringen och ner i rännorna. Det märks dock på garneringen efter ett tag. Jag har bott i båten en vinter med dålig värme. Då bildades litervis med kondensvatten i rännora varje dag! Det kom från insidan av överbyggnaden (enkellaminat runt rutorna). Vi stoppade ner vekar av nålfilt som drog upp vattnet i plastpåsar hela tiden.
Jag skulle ta en högtrycksspruta och blåsa på med ett par cm avstånd och gå igenom alla tänkbara ställen. Har man en observatör på insidan med bra belysning borde man kunna se var vattnet kommer in. Observera att vatten kan rinna långa sträckor i rännorna så man får nog köra varvet runt. Det är antagligen lönlöst att försöka hälla på vatten eller bara ha trycket från en vanlig slang. Högtrycket borde också kunna avslöja dålig kontakt i fogen. Om den gamla fogmassan avlägsnas från utsidan så långt in man kan med kniv så borde man efter lätt slipning och acetontvättning (fukta trasa med aceton) kunna lägga en snygg och tillräckligt fyllig sträng av tätmassa där. Jag har bra och lång erfarenhet av Sikaflex 290 DC. Simson MSR CA kan vara bättre men jag har ingen egen erfarenhet av den. Den säljs av bl.a. Palms träförädling. tel 08-7701140.
Är man osäker på bultarna kan man skruva upp en i taget cirka 5mm och lägga in glassilicon (ättikbaserad) runt skallarna och sedan dra dit dem igen. Här är det dock upplagt för problem. Det gäller att kunna hålla emot muttrarna på undersidan! Något snyggt kan ju sitta ivägen. Om man bestämmer sig för att hantera bultarna skall det göras när tätfogen har härdat helt och hållet.
Hoppas detta gav några uppslag.
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav arngrimur » mån mar 12, 2007 16:35

Tack för den utförliga beskrivningen.

Det blir nog till att täta på utsidan snart.
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron