av Ariane » tis nov 22, 2005 01:04
Hej Olof.
Tidigare idag skrev jag ett inlägg till debatten men när jag sedan skulle sända iväg det, behagade datorn att hänga sig. Efter omstart visade det sig att det inte gick att logga in förrän senare på eftermiddagen. Så är det att bo på landet. Kul va?!
Det är ju märkligt att dina nämnda företag har kommit till denna slutsats med tanke på att den ena rekommenderade mig en 3-bladig propeller 16x12 med en motoreffekt på 29 hkr. Det jag egentligen tänker på, är att din kommande motor troligen inte kommer att få arbeta under rätt förhållande. En dieselmotor skall ju ha ett viss belastning för att må bra. När båten framförs under lugna förhållanden är det inga problem. Men om Du hamnar i hårt väder och måste öka gaspådraget för att komma fram i t ex motsjö, då kan motorn bli överbelastad p g a för lite belastning från propellern. Tänk dig en bil, vilken kör i en nerförsbacke och föraren plötsligt lägger i en lägre växel. Efter ett tag får man nog göra en omstart även där
.
Att göra om propellerutrymmet för en större prop, tror jag är en ganska vågat ingrepp. Tidigare hade jag en 3-bladig propeller på 17 x 13, vilken kaviterade över 5 kn. I och med att jag lät minska diametern med 1 har knackandet blivit markant mindre, trots att det nu endast är två blad på propellern. Bladen har kommit något längre från kanten mot skrovet och undersidan mot den aktre stuven.
I tron att kunna öka manöverbarheten för motor, sågade jag för flera år sedan bort den näsa, vilken sitter snett ovanför och bakom propellern. Jag hade sett detta ingrepp gjort på en annan 33:a. Ingreppet sades öka vattenströmningen mot rodrets framkant. Efteråt har jag provat att göra flertalet manövrer för motor, med snabb som med långsam fart. Cirkulerat runt bojar och lagt till vid en brygga. Jag upplever ingreppet som onödigt, ingen förbättring kunde iakttagas.
Jag har läst att det förekommit diskussioner i forumet angående den sk vinkelväxel, som kan vara monterad mellan backslaget och propelleraxeln. Det är en Scatra-koppling eller Aquadrive, vilken jag kan rekommendera om Du ändå skall byta motor. Visserligen måste ett sk tryckskott byggas och plastas fast, men det är det värt. När jag rev ut min tidigare motor och satte in den jag nu har (Nannidiesel), byggdes hela motorbädden om. Bädden gjordes horisontal, själva inkopplingen mot axeln via Scatran var enkel. Det ända som var kritiskt, var att få motorn / backslagets aktre fläns på ett specifikt avstånd från Scatrans anslutningsfläns. Nu tar tryckskottet upp trycket eller draget från propellern vid fram / back och motorfästenas stöd slipper få den belastningen. transmissionsljudet från drivlinan blir också lägre.
Det var mitt inlägg i motor- / propeller debatten.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.