OlofStenlund skrev:Jo visst är det riktigt att toppfarten inte ökar och det är heller inte motivet. Min 10 hk motor räcker gott i lugnt väder; drygt 6 kn vid max pådrag och då gräver hon inte ner sig nämnvärt. Men komforten är i det läget inte över sig god betr ljud och vibrationer. Såklart att en ny 2 cyl 20 hk i princip löser alla dessa problem och nästan alltid är tillräckligt stark, precis som du säger. Men beträffande vikten skiljer det inte särskilt mycket mellan IVECO:s 2:a och 3:a: 98 resp 115 kg, längden 11 cm och märkligt nog inte särskilt många 1000-lappar på priset. Jag har provkört båda maskinerna i båt och kunnat konstatera att 3:an faktiskt har en ännu lugnare och behagligare gång än 2:an som också vibrerar ganska lite.
Beträffande bränsleförbrukningen är den mest kopplad till hur mycket effekt man tar ut och det blir ju som sagt i normala fall inte mer ur en 3:a än ur en 2:a.
Så vad frågan egentligen gäller är om man tror sig ha nytta av en relativt stor överkapacitet eller inte. Visserligen är inte avsikten att bogsera andra men jag ser fram emot att kunna stoppa, vända och överhuvudtaget hantera den långkölade Allegron på ett annat sätt än hittills. Och eftersom pris, vikt, mått inte skiljer så mycket tänker jag se till att ha en segelbåt som, när jag använder motorn, har en motorbåts komfort och kraftresurser.
Men detta kan ju så klart bedömas på olika sätt. Men det har slagit mig att segel- och motorbåtar (av deplacementtyp) med ungefär samma storlek och fartregister ofta har så olika motoreffekter. Förklaringen är nog till väldigt stor del att det tills rätt nyligen har varit vikt och mått som avgjort hur stor motor man kunnat ha i en segelbåt, med begränsat motorrum och placering ofta långt akterut. Men nu är det inte riktigt så längre. Moderna motorer ger andra förutsättningar.
Vi får se om jag blir nöjd, lovar att återkomma.
Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster