av beckbyxan » tis feb 21, 2006 22:08
Hej Bosse,
på min båt finns också en U-formad rostfri balk där masfoten passar in med bult igenom som låsning. Efter ha provat några olika placeringar verka ganska långt fram vara rätt? Masten lutar då lite, den beskrivna skiftnyckeln hänger ca 5 cm bakom masten i bomhöjd, bakåt så som beskrivits i tidigare inlägg. har man sedan sidovanten spända så mycket de blir aningen lösa på läsidan vid kryss i 5 - 6 m/s är det rätt inställning.
Med nämda inställning och seglen riktigt justerade gick båten som på räls, ingen lovgirighet alls.
Jag har också funderat på om det är nödvändigt med två akterstag, av säkerhetsskäl kanske men knappast nödvändigt? De fletsta båtar, även mastheadriggade, har endast ett akterstag ofta med möjlighet att spänna ytterligare vid hård kryss.
Min båt kommar att riggas om till sommaren och ha partialrigg med ca 1 m sk "kaltopp" och ett akterstag med hanfot och flerskuren talja för justering av ansättning. Masten är ca 1 m högre än original och lite kraftigare dimensionerad än rekommenderat.
Är ditt akterstag för kort, vilket låter märkligt, kanske det fattas någon detalj. Hör med tidigare ägare hur han riggade masten.
Ha det gott, kanske ses vi på Årsmötet den 19/3?
/Steve
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.